התקנה והפעלה של רספברי פיי

במאמר נלמד על רספברי פיי ואיך אנו מתקינים אותו ומתקינים עליו מערכת הפעלה לשימוש ראשוני

רספברי פיי (Raspberry Pi) , למי שלא יודע או מכיר, הוא מחשב מבוסס לוח יחיד מתוצרת בריטית. המחשב הקטן והזול הזה נבנה במקור לצרכים לימודיים אבל הפך להיות ממש פופולרי. למה? כי הוא בנוי כך שקל להפעיל אותו וקל לחבר אליו חיישנים שונים ואביזרים שונים ובקלות רבה לגרום לו לעשות דברים בעולם הפיזי: להדליק אורות, לנפח בלונים, לירות דברים. הכל בקלות ובמהירות. זה מעולה לצרכים חינוכיים, לכיף אישי גם של מבוגרים יותר וכמובן שבפן המעשי יותר – בכל ענייני הבית החכם וה-iot ואפשר לעשות איתו כמעט הכל: מהפעלה שלו כמחשב ממש, דרך הפעלה שלו כשרת ווב או שרת DNS. בתקופת הקורונה, כאשר יש מחסור בבית בעמדות עבודה, אפשר לחבר אותו לטלוויזיה או למסך אחר פנוי ולקבל עמדת עבודה שתומכת בזום, אופיס ויכולה לשמש לעבודה וללמידה. וכמה הוא עולה? מעט כסף – מ-140 ש"ח לגרסה החדשה עם ג'יגה בייט אחד זכרון ועד 350 ש"ח לגרסה החדשה עם 8 ג'יגהביט זכרון. המחירים האלו הם דרך פייטל, הריסלר בארץ ויש להוסיף להם 30 ש"ח משלוח.
גילוי נאות: אין לי שום קשר לחברת פייטל ואין להם מושג בכלל מי אני, אבל קניתי מהם כמה פעמים כולל ממש בתקופת הקורונה, הגיע תוך שלושה ימים בתקופת סגר.

הרבה אנשים נרתעים מעבודה איתו למרות מחירו הזול כי זה נראה מפחיד, כי הם לא מכירים לינוקס או בגלל החשש מהסיבוכים וחבל, כי זה ממש קל להתקין וקל ללמוד (וללמד אם יש לכם ילדים) איך עובדים איתו. הוא אולטרא שימושי. אז למרות שזה לא ווב קלאסי, אני כן ארים את הכפפה עם כמה מאמרים שעוסקים בו ומה שאפשר לעשות איתו. במאמר הזה אני מלמד התקנה של רספברי פיי מהשלב שמקבלים אותו מפורק ועד השלב שהוא עובד עם מסך, מקלדת ועכבר.

תמונה של רספברי פיי
רספברי פיי שיושב בסלון שלי. קטן וחמוד עם כניסות USB ורשת ומיני USB. מה שמחובר אליו מצד שמאל הוא כבל הכוח.

המרכיבים שלנו הם:

  1. לוח של רספברי פיי. מדובר בלוח שצריך לשבת בתוך מארז כלשהו. הלוח כולל את המעבד, כולל חיבורי USB, כולל חיבור מיני USB לחשמל וחיבור רשת עם כבל ואלחוטי.
  2. מארז – המארז בד"כ נמכר בנפרד וקל לחבר אותו למארז. חלק מהם באים בכלל כמארזים שלא צריך יותר ממברג פיליפס כדי לחבר אליהם. לי יש באמת שתי ידיים שמאליות והצלחתי לחבר את הלוח למארז בדקה או שתיים.
  3. כבל שמחבר בין הרספברי פיי למסך עם חיבור HDMI. כי בהתחלה חייבים להפעיל את הרספברי עם מסך כלשהו.
  4. כרטיס זכרון SDHC. ניתן להכניס כרטיס זכרון שהוא בעצם ההארד-דיסק של רספברי פיי. כרטיס של 16 ג'יגהביט מספיק.
  5. כבל חשמל, כי צריך בכל זאת.

רוב העבודה היא לא להרכיב את המרכיבים, אלא לבצע את ההתקנה. למה? כי למרות שזה מאוד פשוט – פה יצוצו רוב הבעיות. כי תמיד רוב הבעיות צצות כשמכינים את הבמה. שם הכרטיס לא נכנס, פה פתאום יש תקלת אינטרנט. קחו אוויר, אם הכל טוב, התהליך הזה מהיר. אם יש בעיות? קחו בחשבון שזו המערכת הכי פופולרית שיש ופשוט חפשו בגוגל עם תיאור של התקלה או הודעת השגיאה – סביר להניח שתמצאו מזור לבעיה.

את ההתקנה של מערכת ההפעלה אנו עושים על כרטיס הזכרון. איך עושים את זה? פשוט מאוד – צריך קורא כרטיסים. יש בחלק מהמחשבים ואם אין – קורא כרטיסים מבוסס USB הוא עניין של ארבעים שקל. מחברים אותו למחשב – כאשר זה יכול להיות מחשב חלונות ואליו מחברים את הכרטיס. זה נשמע שלב פעוט אבל תאמינו או לא, לקח לי כמה דקות כי פשוט לא חיברתי את הכרטיס כמו שצריך. כלומר ממש להדק את הכל.

קורא הכרטיסים המשוכלל שלי שקניתי ב-40 ש"ח. ה-micro SD נכנס מאחור. שימו לב להכניס אותו עד הסוף ולא להיות מטומטמים כמוני.

מהרגע שיש לי בעצם את כרטיס הזכרון שמופיע לי כדרייבר, אני יכול להמשיך. הדרך הקלה והפשוטה ביותר היא להשתמש בכלי שנקרא Raspberry Pi Imager – זו תוכנה קטנה שמותקנת על המחשב והיא דואגת לצרוב את מערכת ההפעלה שבחרתם על כרטיס הזכרון. רוב העבודה היא פשוט לחכות. מתקינים את התוכנה, בוחרים את מערכת ההפעלה ואז את התיקיה (מן הסתם זו שיש בה את כרטיס הזכרון) ו.. זהו. מחכים. ברגע שנגמר, מנתקים את כרטיס הזכרון ומחברים אותו לרספברי.

אם זה נשמע מבעית – הנה סרטון שבו אני עובר על הכל – כולל להלחם בתקלה טכנית 🙂

מערכת ההפעלה

למרות שניתן להתקין גם חלונות על רספברי פיי, רוב המערכות שעובדות איתו יותר טוב הן מבוססות לינוקס או יותר נכון לינוקס דביאן. נכון שלינוקס נשמע מפחיד, אבל הוא לא. ראשית חלק מההפצות ש-Raspberry Pi Imager מציעות הן גרפיות שלא שונות מהותית מחלונות וכל מי שהוא איש חלונות יוכל להסתדר איתן בקלות. גם בינינו – אם אתם רוצים להכנס חזק לעולם ה-IoT, כדאי שתבינו בלינוקס קצת יותר. במדריכים הבאים אני אספר קצת יותר על לינוקס ואסביר איך משתמשים בו – תסמכו עלי בעניין הזה, זה אולטרא מגניב וקל. באמת.

מערכת ההפעלה שנעבוד איתה בסדרת המדריכים ואני ממליץ עליה היא Raspberry Pi OS – מומלץ לבחור אותה. אחרי חצי שעה של התקנה, זהו. היא תהיה מותקנת על כרטיס הזכרון. פיניטו לה קומדיה.

אחרי סיום ההתקנה, נוציא את כרטיס הזכרון מקורא הכרטיסים המחובר למחשב ונחבר אותו אל הרספברי פיי. איפה? פה:

כרטיס זכרון שנכנס לרספברי פיי

נחבר את הרספברי פיי אל מסך HDMI (אני פשוט חיברתי אותו אל הטלוויזיה), נחבר אל ה-USB ports שלו מקלדת ועכבר זולים או כאלו שפירקנו ממחשב אחר. רק לבינתיים. נפעיל את המסך ואת החשמל ו… אם הכל תקין, נוכל לראות את המסך הראשוני – אפשר להתחיל בסיום ההתקנה וההגדרות.

ככה זה נראה אצלי בהתקה. מקלדת ועכבר זמניים מחוברים, גם מסך. זה רק להתקנה הראשונית – אחר כך רק הרספברי פיי נשאר מחובר והסדר חוזר לסלון

בהגדרות אתם נשאלים באיזו שפה לבחור (מומלץ אנגלית), מה המיקום, מה הסיסמה של הרשת האלחוטית (חשוב), בנוסף, תקבלו הזדמנות לשנות את הסיסמה.

מסך ההתקנה של רספברי פיי
התקנת רספברי פיי

שם המשתמש הדיפולטיבי ב-Raspberry Pi OS:
pi
הסיסמה הדיפולטיבית ב-Raspberry Pi OS:
raspberry

מומלץ לשנות את הסיסמה.

והזדמנות לעדכן את מערכת ההפעלה (מומלץ). אחרי זה… זהו – אתם עומדים בעצם מול מערכת הפעלה גרפית, שקל באמת לעבוד מולה. ואפשר – יש לה דפדפן (כרומיום), יש לה כלים נוספים. אפשר לחבר רמקול ומצלמה ואפילו לקחת שיחות זום ולעבוד על אופיס מבוסס ווב.

בחלקים הבאים נלמד איך מתחברים לרספבריי פיי מרחוק. כי אני לא הולך להשתמש בו מהטלוויזיה. לא?

פוסטים נוספים שכדאי לקרוא

פייתון

קבצי קונפיגורציה בפואטרי

הגדרות שמשנות את ההתנהגות של פואטרי באמצעות קבצי הגדרות גלובליים, לוקליים ואפילו משתני סביבה.

פתרונות ומאמרים על פיתוח אינטרנט

יישום של nonce על מנת להגן מפני התקפות injection

בפוסט הקודם הסברתי על hash עם CSP על משאבי inline – שזה נחמד ומעולה אבל פחות ישים בעולם האמיתי שבו בדרך כלל התוכן ה-inline (בין

גלילה לראש העמוד