מי משתמש בדפדפן שהוא לא אינטרנט אקספלורר?

גם אם הבנתם מדוע צריך אתר אינטרנט נגיש ותקין, ייתכן מאד שלא תבינו מדוע עליכם להשקיע כסף נוסף בבדיקת האתר לפי כל הדפדפנים שמצויים בשוק ולא רק אינטרנט אקספלורר ושועל האש. כרום, אופרה וספארי הם דפדפנים שחשוב מאד לתת עליהם את הדעת.

הרבה מאד בעלי אתרים באינטרנט לא מצליחים להבין מדוע הם צריכים להשקיע מעט יותר כסף וזמן על מנת למצוא בונה אתרים שיבנה להם אתר אינטרנט שתומך בכל הדפדפנים.

במאמר קודם הסברתי על תקינה ונגישות ועל כך שאתר נגיש ותקין הוא טוב יותר למנועי חיפוש. אך אתר תקין הוא לאו דווקא אתר שנראה טוב בכל הדפדפנים. האתר יכול לחיות תקין לחלוטין לפי התקן המחמיר ביותר (XHTML Strict) אך הוא עדיין ייראה רע למדי באינטרנט אקספלורר או שועל האש, או כרום או אופרה.

רוב האנשים יסתפקו בתקינת האתר ובכך שייראה טוב באינטרנט אקספלורר. הרי בינינו, ל-90% מהמדינה יש את הדפדפן הזה, אז מדוע לבזבז זמן מאמץ וכסף על מנת להתאים את אתר האינטרנט לשועל האש או לדפדפנים יותר איזוטריים כמו גוגל כרום, אופרה או ספארי…???

הנתונים נכונים, בישראל, בניגוד לעולם, כ-90 אחוז מגולשי האינטרנט משתמשים בדפדפן אינטרנט אקספלורר – וזאת על פי כמה מקורות פומביים (כולל הערך של אינטרנט אקספלורר בויקיפדיה). גם לא צריך להיות סטטיסטיקאי גדול על מנת לראות שכמעט כולם משתמשים בדפדפן אינטרנט אקספלורר. אז למה להשקיע?

פלטפורמות עתידיות

מה הדפדפן המוביל לטלפונים סלולאריים? מעטים יודעים שדווקא מדובר בדפדפן אופרה. עולם האינטרנט הסלולארי הולך ומתרחב, האם האתר שלך צריך להיות מחוץ לעולם הזה? התאמה לכל הדפדפנים יכולה למנוע מצב שבו לקוחות שמשתמשים באינטרנט סלולארי, או בטלפון העתידי של גוגל לא ימצאו את אתר האינטרנט שלכם כי התאמתם אותו אך ורק לאינטרנט אקספלורר?

אינטרנט ישראל לדוגמא מותאם לכל הדפדפנים שיש וגם תואם תקן נגישות ותקינת אינטרנט מסוג XHTML Strict. מי שרוצה לגלוש בו בטלםון הסלולרי יכול לעשות זאת בקלות. לכשיצא דפדפן חדש כמו אינטרנט אקספלורר 8, כרום 2 או שועל האש 4, אני יכול להיות רגוע כי יש סבירות גבוהה מאד שהאתר יראה טוב גם בדפדפן העתידי שיכול להיות להיט או גם בטלוויזיה האינטרנטית, אם תצא כזו.

קובעי דעה באינטרנט לא משתמשים באינטרנט אקספלורר

אם נסתכל על הסטטיסטיקות של האתר הזה, אנו נראה שבקרב המבקרים הקבועים של האתר שסביר להניח שמדובר בקהל טכנולוגי של מפתחים וקובעי דעה, יש רוב גדול למשתמשי שועל האש וכרום. למעשה אינטרנט אקספלורר מדורג שלישי!
אם האתר שלכם פונה לקהל טכנולוגי, אם קהל טכנולוגי וצעיר הוא המטרה שלכם, אתר שמותאם לאינטרנט אקספלורר הוא כמו מסע פרסום בערוץ 1 – לא רלוונטי. מתוך עשרת האחוזים שמשתמשים בדפדפנים אחרים, כמעט מאה אחוז הם צעירים טכנולוגיים.

יכולת כלכלית גבוהה של משתמשי הדפדפנים האלטרנטיביים

נכוןו, רק 10 אחוז משתמשים בשועל האש ואחוזונים בודדים משתמשים בכרום או באופרה, אך השאלה אילו אחוזים אלו. לא עשו על כך מחקר סטטיסטי מסודר בישראל, אך אני מעריך לפי מיטב נסיוני ברשת (משנת 96) שהקהל שמשתמש בדפדפנים כמו שועל האש או כאום הוא קהל שהרמה הסוציו אקונומית שלו גבוהה יותר, שמדובר בקהל טכנולוגי שהנכונות שלו לבצע פעולות כלכליות דרך הרשת (קניה, מכירה או התקשרות) גבוה בהרבה. משקלו הכלכלי של הקהל הזה גדול מהרבה מ-10 האחוז שלו.

אני ומשפחתי למשל, משתמשים בגוגל כרום (נכון לדצמבר 2008) או בשועל האש. אני נוהג להוציא כסף רב דרך רשת האינטרנט. לאחרונה פניתי לייעוץ מס ונכנסתי למספר אתרים של יועצי מס. אלו מהם שלא היו מותאמים לשועל האש פשוט לא נלקחו בחשבון. אני לא יודע כמה אחוזי רווח שולי יש לעסק של יועצי המס, אך אלו שפנו אך ורק לקהל של גולשי אינטרנט אקספלורר הפסידו עסקה של כמה אלפי שקלים דמי ייעוץ. לא היה שווה להשקיע עוד כמה שקלים ולהתאים את האתר לכל הדפדפנים?

אז כמה זה צריך לעלות?

בעוד שבניית אתר שעומד בתקינה ונראה היטב באינטרנט אקספלורר 6,7 ושועל האש אמורה להיות כלולה במחיר האתר, בדיקה של כל הדפדפנים בשוק לא כלולה במחיר. על בונה האתר להשקיע זמן ולפתוח את כל דפי האתר בדפדפנים שונים ולפתור בעיות תצוגה קלות. איני עובד כבונה אתרים ואיני מספק שום תעריף לבדיקות, אך להערכתי מדובר על היקף של בין 2.5% ל 5% ממחיר האתר. האם זה שווה את זה? לא הייתי משקיע את זמני היקר בהתאמת אינטרנט ישראל לכל הדפדפנים אם לא הייתי חושב כך. אני לא רק מתכנת אידיאליסט אלא גם כלכלן ערל לב ובגלל זה תמיד טרחתי להתאים את כל אתרי לכל הדפדפנים ואולי בגלל זה כל אתרי האינטרנט שלי היו רווחיים מאד.

פוסטים נוספים שכדאי לקרוא

DALL·E 2023-10-21 22.28.58 - Photo of a computer server room with red warning lights flashing, indicating a potential cyber threat. Multiple screens display graphs showing a sudde
יסודות בתכנות

מבוא לאבטחת מידע: IDOR

הסבר על התקפה אהובה ומוצלחת שבאמצעותה שואבים מידע מאתרים

פייתון

קבצי קונפיגורציה בפואטרי

הגדרות שמשנות את ההתנהגות של פואטרי באמצעות קבצי הגדרות גלובליים, לוקליים ואפילו משתני סביבה.

פתרונות ומאמרים על פיתוח אינטרנט

רינדור של קליינט סייד עם SSR

הסבר קצר על SSR מול רינדור קלאסי ולא. לא תמיד זה טוב להשתמש בו. אין כדור כסף שיכול לפתור הכל.

גלילה לראש העמוד