שרת אינטרנט – למתחילים

כל גולש יודע מה זה אתר אינטרנט, אבל מה זה שרת אינטרנט? שרת אינטרנט הוא סוג של מחשב שעל הדיסק הקשיח שלו נמצא האתר. ישנם מגוון של שרתים, בארץ ובחו"ל ומגוון של חברות אירוח. במדריך זה מופיע מידע בסיסי על שרתים ותשובה לשאלה הבסיסית - שרת בארץ או בחוץ לארץ?

למרות שכמעט כולנו משתמשים בשרתי אינטרנט כמעט כל הזמן, מעטים יודעים מהם שרתי אינטרנט ומה בדיוק אפשר לעשות איתם. בדרך כלל השאלות צצות כאשר מישהו רוצה להקים אתר אינטרנט. אתר אינטרנט צריך להיות נגיש לגולשים ולפיכך הוא צריך להיות מאוחסן באיזשהו מקום – במחשב שיש לו גישה לרשת האינטרנט כל הזמן ומסוגל לקבל בקשות של גולשים. מחשב כזה נקרא שרת אינטרנט.

שרתי אינטרנט שיתופיים

סביר להניח שרוב אתרי האינטרנט אינם צריכים שרת אינטרנט שלם משל עצמם – הרי אנו לא קונים מחשב לכל תוכנה אלא מתקינים כמה תוכנות (כמו וורד, אקסל ופוטושופ) על אותו מחשב. כך בדיוק מתנהגים שרתי האינטרנט, כיוון שאתר אחד גוזל מעט משאבים ותעבורה, אפשר לאכסן כמה אתרי אינטרנט על שרת אינטרנט אחד. לאכסון כזה קוראים שרת שיתופי והוא צורת האכסון הפופולרית כאשר אנו מדברים על אתרי אינטרנט קטנים ובינוניים.

אתרי אינטרנט גדולים ומורכבים יותר צריכים בדרך כלל שרת ייעודי (או אפילו כמה שרתי אינטרנט ייעודיים) וזה כבר סיפור אחר לגמרי מבחינת עלות ומשאבים.

חברות שרתים

אם אתר האינטרנט שלנו הוא קטן ואנו מבינים שצריך לאחסן אותו בשרת שיתופי, עולה השאלה באיזו חברת אכסון אתרים יש לאכסן אותו? חברות אכסון אתרי אינטרנט מחזיקות כמה שרתים ומאפשרות, תמורת תשלום, לאתרים שונים להתארח בשרת. הן בדרך כלל גם דואגות לקשר את שם דומיין האינטרנט אל האתר ומספקות one stop shop לבעלי אתרים קטנים ובינוניים.

ישנן חברות רבות כאלו בארץ וגם בחוץ לארץ. כיוון שמדובר ברשת האינטרנט הגלובלית, ולכאורה אין הבדל בין שרת הנמצא בישראל לבין שרת הנמצא במקום אחר, אפשר להציב את האתר על שרת שנמצא במדינה אחרת. ישנן חברות בינלאומיות רבות שמספקות שירותי אירוח כאלו ובמחירים אטרקטיביים למדי.

חברות שרתי אינטרנט בארץ ובחו"ל

רבים ימליצו דווקא על החברות הבינלאומיות (כגון godaddy) שנותנות מחירים זולים בהרבה ממה שנותנות החברות בארץ. אני דווקא חושב אחרת. אלא אם כן אתם יודעים מה אתם עושים (והכוונה יודעים – ברמה של מתכנת/בונה אתרים מנוסה) הייתי ממליץ מאד על אירוח דווקא בחברת אירוח אתרים ישראלית – כזו שיש לה פרופיל לקוחות מגוון וקו טלפון של תמיכת אינטרנט טובה.

מדוע? כי במקרה ותצטרכו תמיכה והסברים, החברות הישראליות יהיו זמינות עבורכן בשעות שלכם ובשפה העברית ולא תצטרכו לשבור שיניים מול תומך הודי אטום שאין לו שמץ של מושג מה רוצים ממנו ואין לו שום רצון לסייע לך. רק מי שעבר את הסיוט של אתר שנופל יום לפני פרזנטציה חשובה ללקוח יכול להבין שהמחיר הזול כביכול של חברות שרתי האינטרנט מחו"ל הוא מחיר יקר מאד.

חשוב להסביר שגם שרתים שיושבים בישראל הם הרבה יותר מהירים לגולשי האינטרנט הישראליים כיוון שהם עוברים דרך צומת האינטרנט המקומית שלנו (Israeli Internet eXchange (IIX.

אם האתר שלכם חשוב לכם, ביחרו חברת אירוח אתרים ישראלית, זה עולה מעט יותר, אך שווה כל שקל. גם אם הרבה אנשים יגידו לכם שהרבה יותר זול בחו"ל. כיצד לבחור את החברה הישראלית? בדקו את פרופיל הלקוחות שלה, לקוחות גדולים/ממשלתיים מראים על אתר רציני. שווה גם לבדוק באיזו חוות שרתים החברה מאכסנת את שרתי האינטרנט וכמובן, האם יש לה מספר טלפון לתמיכה.

אם החלטתם ללכת על חברת אינטרנט בחו"ל, סביר להניח שאתם לא צריכים את המדריך הזה כיוון שאתם אמורים לדעת מה אתם עושים.

פרסומת

SweetHome – שרת אינטרנט למקצוענים.

פוסטים נוספים שכדאי לקרוא

פתרונות ומאמרים על פיתוח אינטרנט

SSG עם next

אחרי שלמדנו במאמר הקודם מה זה SSR והבנו שלא מדובר בקליע כסף שפותר את כל הבעיות שלנו, נלמד על SSG שיכול להקל על כמה מהבעיות של SSR.

פתרונות ומאמרים על פיתוח אינטרנט

נגישות טכנית – פודקאסט ומבוא

פרק בפודקאסטעל נגישות בעברית שצולל לכלים האוטומטיים ולפן המאד מאד טכני של הנגישות.

פתרונות ומאמרים על פיתוח אינטרנט

המנעו מהעלאת source control לשרת פומבי

לא תאמינו כמה אתרים מעלים את ה-source control שלהם לשרת. ככה תמצאו אותם וגם הסבר למה זה רעיון רע.

גלילה לראש העמוד