המאבק נגד אינטרנט אקספלורר 6 נפתח בישראל

מבצע ישראלי חדש נגד אינטרנט אקספלורר 6. הגיע הזמן לשדרג.

ספק אם יש נושא שיש עליו קונצנזוס רחב כל כך בקרב מפתחי אינטרנט כמו הדפדפן הידוע בכינויו 'אינטרנט אקספלורר 6'. מדובר באחד הדפדפנים שיש בהם הכי הרבה באגים מוזרים ומחליאים. לא רק שתקני האינטרנט רחוקים ממנו כרחוק מזרח ממערב, אלא שההתנהגות הבלתי צפויה שלו עם JavaScript, ה-box model המוזר שלו וכאמור שלל הבאגים שלו עושים למפתחי אינטרנט חיים קשים. כמה קשים? להערכתי עד עשרים אחוז מהזמן המושקע ב-Client Side בפרויקט אינטרנט כלשהו מושקע בהתאמת הפרויקט לאקספלורר 6.

גם מבחינת המשתמש אינטרנט אקספלורר 6 לא כדאי. בואו נתעלם מהעובדה שהוא איטי כמו צב ים בשלבי גסיסה סופניים, מהעובדה שאין בו פיצ'רים בסיסיים ביותר כמו טאבים, מהעובדה שהוא מקפיץ הערות והודעות מוזרות מדי פעם בפעם לפי החשק או מהעובדה שהוא נהנה להתרסק בתדירות תכופה. הבעיה היא סיכוני האבטחה העצומים הגלומים בו. גלישה באינטרנט עם אינטרנט אקספלורר 6 היא כמו ריצה בעירום במאה שערים – אפשר לעבור את זה בשלום אבל ממש לא מומלץ.

אם אקספלורר 6 רע למפתחים וגם רע לגולשים, למה אנחנו בכלל מדברים עליו? הסיבה היא פשוטה. יש עדיין אנשים שמשתמשים בו. כן! משתמשים בפיסת תוכנה שנכתבה לפני שהתאומים נפלו, לפני שהיה טוויטר, פייסבוק. רגע, מה פייסבוק – לפני שהיתה גוגל!!! כשאינטרנט אקספלורר 6 יצא לאוויר העולם חיפשנו אתרים דרך אלטהויסטה ופתחנו אתר אישי בגיאוסיטיז. אלו היו ימים, עת דהרנו על הדיליז'נסים שלנו במהירות 28 קילוביט לשניה….

מי אלו אותם משתמשים מסתוריים שמשתמשים בדפדפן העתיק? מדובר כנראה במבוגרים, צעירים או סתם אנשים מאותגרים טכנולוגית וכמובן אנשים שמשתמשים באינטרנט במקום העבודה ומחלקת ה-IT שלהם עצלנית/רשלנית מדי מכדי לשדרג את הגרסאות או שהם חייבים להשתמש באינטרנט אקספלורר 6 כי מערכת האינטראנט שלהם תתפוצץ אם ישתמשו בדפדפן יותר מתקדם. בהערכה זהירה (ויש לי על מה להסתמך) מדובר ב-10 עד 20 אחוז מכלל משתמשי האינטרנט, תלוי כמובן באתר. אתר מתקדם וחדשני שמושך אליו את האוכלוסיות החזקות באינטרנט יכלול פחות משתמשי אקספלורר 6. אתר שפונה לרובד הנמוך של האוכלוסיה יכלול יותר משתמשי אקספלורר 6.

הבלוגר והסטטיסטיקאי טל גלילי ואיש התקשורת והחומוסאי שוקי גלילי מציתים את אש המרד והם פוצחים בקמפיין שכל מטרתו לחסום ביום שישי הזה את משתמשי אקספלורר 6 ולהסביר להם שכדאי שישדרגו את הטרנטע המתפרקת שלהם למשהו קצת יותר נורמלי. הדעות בקרב הבלוגרים חלוקות, יש כאלו שמסכימים בהתלהבות (סביר להניח שהם המפתחים) ויש כאלו שחושבים שמדובר בפעולה אלימה מדי. לדעתי מי שחושב שזה אלים לא ראה כיצד אקספלורר 6 נוהג בקוד client side זך ותמים שהוגש לו, אוכל אותו ומקיא אותו בצורת אלמנטים שפזורים בצורה אקראית על המסך או מרוכזים למטה, במרחק 10,000 פיקסלים משמאל.

אתר אינטרנט ישראל הוא לא ממש בלוג ומספר המשתמשים שלו גדול מאד יחסית, בעיקר בשל מיקומו בגוגל במספר מחרוזות נחשקות (כמו 'אינטרנט' למשל). הקהל שלו נחלק לשניים – החלק הקטן (והנאמן יותר) של מפתחים ואנשי אינטרנט שמשתמשים במדריכים הרבים שאני כותב. החלק הגדול (שכמעט כולו משתמשים מזדמנים) הוא של אנשים שמחפשים בדיקת מהירות אינטרנט והשוואת מחירי אינטרנט.

בקרב התוכן שמבוקש על ידי קהל המפתחים, חלקו של אקספלורר 6 זניח מאד. בקרב שאר המבקרים הנתח של משתמשי אקספלורר 6 עומד על 13 אחוזים בחודש האחרון.

כיוון שהאתר משמש כ-portfolio המקצועי שלי, אני לא שש לחסום אותו בפני אקספלורר 6, במיוחד כשיצא לי כבר שם ביכולת להתמודד עם הדפדפן הארור הזה ואחרי שהשקעתי זמן להתאים אותו לכל גרסאות אינטרנט אקספלורר עד גרסה 3. אבל אני כן אשתמש בסקריפט שפיתח עמית מ-internet-zone שמתרה בפני המשתמשים להמיר את הדפדפן שלהם לתוכנה ראויה יותר. הוא יוצב בחלקים הפופולריים על המשתמשים הרגילים וגם יישאר שם לאחר שיום המחאה (7.8.9) יסתיים.

אני בספק אם זה ישנה משהו. האחוז של משתמשי אינטרנט אקספלורר 6 הולך ויורד והוא יתחיל לרדת דרמטית עכשיו, בנקודת המפנה בגלל שכבר לא כדאי להשקיע כסף בהתאמה לאחוז הולך ופוחת של משתמשים. אך כפי שטל גלילי עצמו אמר, אם בזכות זה משתמש אחד ישנה את הדפדפן שלנו, אני ארגיש שעשיתי את שלי.

פוסטים נוספים שכדאי לקרוא

תמונת תצוגה של מנעול על מחשב
פתרונות ומאמרים על פיתוח אינטרנט

הגנה מפני XSS עם Trusted Types

תכונה ב-CSP שמאפשרת מניעה כמעט הרמטית להתקפות XSS שכל מפתח ווב צריך להכיר וכדאי שיכיר.

פתרונות ומאמרים על פיתוח אינטרנט

עבודה עם GPT למתכנתים

אני עובד עם GPT כמה חודשים טובים באופן צמוד. הוא כלי חזק וכדאי ממש להשתמש בו, אבל יש לו גם חסרונות ומגבלות שכדאי להכיר.

מיקרו בקרים

הפעלת מסך oled קטנטן עם esp32

יצירת מערכת מולטימדיה שלמה בגודל של בול דואר עם מיקרובקר ובעלות של דולרים בודדים. וגם על הדרך נלמד על ת׳רדים

גלילה לראש העמוד