אז כמה אנשים גולשים באינטרנט אקספלורר?

איך אפשר לדעת את אחוזי השימוש בדפדפן אינטרנט אקספלורר? למה זה משנה בכלל למישהו?

אחד ממקורות המידע החביבים עלי בעברית בכל הנוגע לאינטרנט, סטארט-אפים ומדיה הוא גיקטיים (הותיקים מכירים אותו בתור ניוזגיק). מדובר באתר ותיק, אמין ומאוד נעים לקריאה. הוא גם האתר היחידי שאני מאפשר לו לעשות פרסום מחדש לפוסטים שלי. עד כאן בנוגע לכמה שאני אוהב את גיקטיים. אבל אם יש משהו שמקפיץ אותי קצת בגיקטיים זה הכתבות שהוא מפרסם בנוגע לאינטרנט אקספלורר. הנה לקט קטן:

"דירוג הדפדפנים: אקספלורר מטפס", חן אידן | 2.9.2014
"תמונת מצב: כרום מטפס, אקספלורר מתייצב", חן אידן | 02 בינואר 2014
"אינטרנט אקספלורר מציג עליה מרשימה בנתח השוק", חן אידן | 02 בדצמבר 2013
"מהפך: כרום מאבד מנתח השוק; אקספלורר צובר תאוצה", חן אידן | 03 במרץ 2013
"משנה כיוון: אקספלורר במגמת עלייה", חן אידן | 03 בפברואר 2013

כפי שניתן ללמוד מהכותרות האלו, שאספתי באמצעות חיפוש פשוט באתר, אפשר לראות שאינטרנט אקספלורר רק הולך ועולה והמוני משתמשים נלהבים מתדפקים על דלתותיו. האם זה באמת נכון? איך בדיוק גיקטיים ומקורות חדשותיים נוספים (גיקטיים ממש לא לבד בעניין הזה) מסיקים את המסקנות האלו? כמה אנשים באמת משתמשים בדפדפן אינטרנט אקספלורר?

למה זה חשוב?

קודם כל – למי זה משנה בכלל? התשובה היא שזה משנה בעיקר למתכנתים שצריכים להתאים את הקוד שלהם לדפדפן אינטרנט אקספלורר שגם ברסתו ה-11 עדיין מלא בבאגים מוזרים ועובד, תסלחו לי על המילה, כמו צב חולה באסטמה אחרי ריצת מרתון. כאשר אני כותב קוד פרונט אנד, סביר להניח שאני אצטרך קצת לבכות דם אם ארצה שהוא יעבוד חלק באינטרנט אקספםלורר 11. שלא לדבר על גרסאות מוקדמות יותר.

כאשר במוצר או באתר מסוים מבקשים ממני לתמוך בגרסאות ישנות של אינטרנט אקספלורר – זה משפיע מאוד על התמחור. תמיכה באינטרנט אקספלורר 8 באתרים מסוימים יכולה להאריך מאוד את זמן הפיתוח. ככל שהאתר חדשני יותר, נשען יותר על JS או משתמש בפיצ'רים של HTML 5, כך סביר להניח שהוא יצטרך התאמות מיוחדות לאינטרנט אקספלורר. זו הסיבה שרוב מתכנתי הרשת מקבלים חררה כשהם רואים את הלוגו הכחלחל והמבחיל שלו.

כאשר בעל אתר/אפליקציה מבקש לקבל החלטה על תמיכה בגרסאות ספציפיות של אינטרנט אקספלורר – יש משמעות כבדה להחלטה על תמיכה בגרסה מסוימת. כמובן שלא נרצה להשקיע זמן וכסף בהתאמה לדפדפן אינטרנט אקספלורר עתיק יומין שאיש לא משתמש בו. מצד שני, לא נרצה להתעלם מהמוני משתמשים באינטרנט אקספלורר כיוון שאז אנו יכולים להפסיד לקוחות רבים. איך נדע כמה משתמשים בדיוק באינטרנט אקספלורר?

מקור הסטטיסטיקות

נכון להיום ישנם שני גופים שמספקים נתונים גלובליים ונתונים מפולחים לפי מדינה. הראשון הוא החברה Net Application שאת הסטטיסטיקות שהיא אוספת ניתן לראות כאן. השני הוא החברה statcounter שאת הסטטיסטיקות שהיא אוספת ניתן לראות כאן.

ישנם עוד מקורות חלקיים. הרבה נוהגים לציין את הנתונים מתוך הסטטיסטיקות של אתר W3Schools (שאינו קשור לקונסרציום כלל, אגב). הסטטיסטיקות האלו מוטות בצורה קיצונית ונכונות אך ורק לאתר שלהם, לפיכך אין מה להסתמך עליהן.

מעיון בשני הלינקים אפשר לראות שבעוד net application מציינת בגאווה שמעט פחות משישים אחוזים מהמשתמשים בעולם גולשים באינטרנט אקספלורר, statcounter מציינת שמספר הגולשים באינטרנט אקספלורר עומד על עשרים אחוזים. עכשיו הסיבה לדיווחים של גיקטיים ידועה – הם מסתמכים על הנתונים של חברת net application. אבל האם הנתונים האלו נכונים? מי 'יותר' צודק?

השוואה בין stat counter ל net application
הנה שני גרפים שנלקחו משני האתרים בנוגע לאוגוסט 2013 עד אוגוסט 2014. אפשר לראות את השוני העצום בין שיעור המשתמשים באינטרנט אקספלורר

על מנת לדעת את התשובה – צריך להבין איך שתי החברות אוספות את הנתונים. שתיהן הן חברות סטטיסטיקות בדומה ל-Google analytics. נשאלת השאלה למה אתרים מוכנים לשלם לשתי החברות האלו ולא להטמיע את Google Analytics? התשובה מורכבת ממספר סיבות – יש חברות שלא מעוניינות שגוגל תדע את מספר הגולשים לאתר שלהם. יש חברות שלא מסוגלות להטמיע את שירותי גוגל מבחינה חוקית, אתרים עם נפח תנועה גבוה וכו'. שתי החברות מספקות סטטיסטיקות וניתוחים שונים ואת המידע שהן אוספות הן אוגרות באופן אנונימי ומשתמשות בו לשם הדיווחים.

השוני בסטטיסטיקות נובע בעיקר מהשוני בפרופיל האתרים שמשתמשים בשירותי החברות. statcounter מוטמעת ביותר משלושה מיליוני אתרים שונים ברחבי העולם. net application מוטמעת ב-40,000 אתרים בלבד. רוב האתרים של net application הם אתרים ארגוניים, שגולשים משתמשים בהם באמצעות מחשבי העבודה. בנוסף, statcounter סופרת את כל המשתמשים – ללא תלות בפלטפורמה שלהם. net application סופרת רק את אלו שמשתמשים במחשבי דסקטופ רגילים. אלו הם ההבדלים העיקריים שמסבירים את ההבדל בין הסטטיסטיקות השונות.
netstat מספקים הסברים רבים נוספים להבדלים בין הנתונים השונים.

איך לבחור מקור סטטיסטיקות?

אז במה לבחור? בגדול, אם אתם מפתחים אתרים ארגוניים, או אתרים למשתמשים שסביר להניח שישתמשו בהם ממקום העבודה – הייתי סומך יותר על net application. כל השאר? statcounter. לנתונים של statcounter יש תימוכין חזקים נוספים, אגב. באתר של מדיה-ויקי יש סטטיסטיקות של אתר ויקיפדיה – שהוא אחד האתרים הגדולים בעולם שאליו גולשים כלל הגולשים. הנתונים שם בנוגע לאינטרנט אקספלורר הרבה יותר קרובים ל-statcounter.

אז בפעם הבאה שאתם רואים כותרת מפוצצת על אינטרנט אקספלורר ו'התחזקותו', כדאי שתבדקו את מקור הנתונים. אם זה net application, שלה יש גם קשרים עסקיים טובים מאוד עם מיקרוסופט, שהיא אחת הלקוחות שלה – קחו את זה עם קורטוב מלח. אם אתם עולצים על כך ש-statcounter מדווחת על עוד ירידה בנתח השוק של דפדפן השטן, תזכרו שבשוק הארגוני – אותו net application מודדת בהצלחה, זה לאו דווקא המצב.

ובאינטרנט ישראל? 14.60% מהמבקרים עושים זאת באמצעות אינטרנט אקספלורר. די מעניין, כי רוב התכנים באתר מוקדשים לתכנות.

פוסטים נוספים שכדאי לקרוא

פתרונות ומאמרים על פיתוח אינטרנט

רינדור של קליינט סייד עם SSR

הסבר קצר על SSR מול רינדור קלאסי ולא. לא תמיד זה טוב להשתמש בו. אין כדור כסף שיכול לפתור הכל.

פייתון

קבצי קונפיגורציה בפואטרי

הגדרות שמשנות את ההתנהגות של פואטרי באמצעות קבצי הגדרות גלובליים, לוקליים ואפילו משתני סביבה.

פתרונות ומאמרים על פיתוח אינטרנט

SSG עם next

אחרי שלמדנו במאמר הקודם מה זה SSR והבנו שלא מדובר בקליע כסף שפותר את כל הבעיות שלנו, נלמד על SSG שיכול להקל על כמה מהבעיות של SSR.

גלילה לראש העמוד