מערך הסייבר הוציא מדריך לפיתוח מאובטח – חובת קריאה

אחד מהמסמכים החשובים ביותר שפורסמו על ידי מערך הסייבר וחובה לכל ראש צוות, מנהל פיתוח ומתכנת.

באבטחת מידע יש מושג חשוב שנקרא "פיתוח מאובטח". מה זה פיתוח מאובטח? בגדול – זה שם כולל למגוון מתודות ודרכים לפתח תוכנה באופן בטוח מהשורה הראשונה ולשלב את אבטחת המידע בפיתוח.

במשך הרבה שנים התייחסתי לאבטחת מידע באופן חשדני או, לאחר כמה שנים, בתור משהו שמנחיתים עלי מייד אחרי שאני מפתח. ממש כמו QA. כלומר אני מפתח תוכנה, אפליקציה, אתר או ווטאבר ובדיוק כמו שה-QA הידני בא ומדווח לי שהכפתור סגול במקום כחול וכשאני לוחץ עליו המחשב נשרף, ככה בא אלי איש האבטחה ובוכה לי שיש SQL injection ואז אני צריך לתקן. כלומר אבטחה זה תהליך חיצוני (ומעכב) לפיתוח.

אבל זה לא אמור להיות ככה ובשנים האחרונות זה לא ככה. בדיוק בשביל זה נכנס פיתוח מאובטח. תחשבו למשל על lint (שאני ממש ממש ממש ממש ממש מקווה שיש לכם בכל תוכנה שאתם מפתחים). הוא יכול להתריע על בעיות אבטחה ולמנוע, ממש בשעת כתיבת הקוד, בעיות. PHPCS למשל, יכול להתריע אם משתמשים במשתנים בלי ולידציה ואם מדפיסים משתנים ללא סניטציה. אפשר לשלב לינטרים כאלו כבר ב-IDE של המפתח וכמובן בבילד עצמו. כלי כזה ימנע ממש בעיות בקוד בשלב הכתיבה:

כמובן שפיתוח מאובטח זה יותר מלינטרים, או סריקה של חבילות תוכנה שמשתמשים בהן (כמו סניק למשל) או בדיקות אבטחה אוטומטיות. יש המון הליכים – מהדרכת מפתחים (שגם זה חשוב!) ועד ביצוע code review.

מערך הסייבר הלאומי הוא מערך שאמור להיות מוכר היטב. אנו מכירים אותו בעיקר בתור הגוף שאליו אפשר לדווח עם פרצות בגופים תשתיתיים, בטחוניים וחברות גדולות, אבל יש לו עוד תפקיד במניעה – למנוע מראש מצבים של חורי אבטחה. צעד חשוב מאוד, לדעתי, שהמערך צעד הוא בפרסום מדריך ארוך ומפורט לפיתוח מאובטח. המדריך פורסם פה: https://www.gov.il/he/departments/general/securedevelopment ויש בו הסברים לבניית תהליך נכון של פיתוח מאובטח.

מערך הסייבר התייעץ עם לא מעט מומחים וגורמים אזרחיים על מנת ליצור את המדריך (גילוי נאות – גם איתי) ועד כמה שאני יודע זה המדריך המקיף והעדכני ביותר בעברית. אני ממליץ לכל מפתח לעבור עליו ובטח ובטח לכל מנהל פיתוח או מנהל אבטחה.

צילום מסך מתוך מדריך הפיתוח המאובטח

כפי שאתם יודעים, מצאתי בחיי לא מעט חולשות אבטחה. רובן מטופשות. עבודה לפי המדריך הזה, עם התיאוריה שיש בו, יכולה בהחלט למנוע את כל החולשות שאני מצאתי. עצה שלי? שווה מאוד לקרוא ולפעול לפי מה שכתוב בו.

"כשארגונים נשאלים על פרצות מחרידות התגובה הכמעט קבועה היא "אתרנו נבדק על ידי מיטב המומחים". מעכשיו אפשר גם לשאול אותם…

פורסם על ידי ‏מערך הסייבר הלאומי‏ ב- יום רביעי, 29 באפריל 2020

פוסטים נוספים שכדאי לקרוא

פתרונות ומאמרים על פיתוח אינטרנט

נגישות טכנית – פודקאסט ומבוא

פרק בפודקאסטעל נגישות בעברית שצולל לכלים האוטומטיים ולפן המאד מאד טכני של הנגישות.

מיקרו בקרים

בית חכם עם ESPHome ו Home Assistant

הסבר על הום אסיסטנט, מערכת הקוד הפתוח לבית חכם ואיך לחבר אליה מיקרובקרים.

פתרונות ומאמרים על פיתוח אינטרנט

יישום של nonce על מנת להגן מפני התקפות injection

בפוסט הקודם הסברתי על hash עם CSP על משאבי inline – שזה נחמד ומעולה אבל פחות ישים בעולם האמיתי שבו בדרך כלל התוכן ה-inline (בין

גלילה לראש העמוד