דוגמא לשימוש בקובץ template.php בדרופל

הסבר ודוגמא לכיצד מבצעים שינויים עיצוביים בתמה באמצעות פונקציות preprocess ו-template.php בדרופל

אחד מהדברים הכי מסוכנים בדרופל הוא היכולת של המתכנת לערבב בין ה-Business Logic ל-Theming ולהכניס דברים שקשורים ל-Business Logic לתוך מקומות שהם לא צריכים להיות שם. למי שלא יודע, Business Logic זה החלק החשוב ביותר של האפליקציה/אתר. אם מדובר באתר מכירות, זה המקום שבו נקבעים המחירים ותהליך הקניה. אם מדובר באתר שמציג מידע, זה המקום שבו המידע נכנס/מאוחזר למסד הנתונים. בדרופל, כמו כל מערכת MVC שמכבדת את עצמה, יש מקום להכניס Views, יש מקום להכניס Models. ראיתי כבר מערכות שמכניסות המון Business Logic לתוך ה-template.php.

חמושים בזהירות המתבקשת, אני כן רוצה להראות מה כן אפשר לעשות עם template.php, מדובר בקובץ שיושב בכל תמה ובו יש פונקציות שונות שמסייעות לנו בעיצוב האתר שלנו. היום אני אסקור את פונקציות ה-preprocess של ה-node.

כפי שאנו יודעים, כל תוכן שהוא בדרופל הוא node, התוכן של ה-node מוצג באמצעות node.tpl.php שמופיע גם הוא בתמה. נניח שאני רוצה להוסיף או לגרוע משתנים מ-node.tpl.php שקשורים לתצוגה – כמו למשל תאריך, או פרטי משתמש, או אפילו תמונה או תוכן רנדומלי. הדרך הטובה ביותר היא לייצר פונקצית preprocess ל-node. הפונקציה הזו רצה ממש לפני שה-node מודפס ובאמצעותה נוכל לשנות את המשתנים שזמינים לנו ב-node.tpl.php.

אני אסביר באמצעות דוגמא, אם נפתח את node.tpl.php בכמעט כל תמה שהיא, נוכל למצוא קטע קוד קטן שמדפיס את התאריך שבו ה-node התפרסם. הנה למשל החלק שנמצא בתמת bartik הדיפולטיבית בדרופל 7:


  <?php if ($display_submitted): ?>
    <div class="meta submitted">
      <?php print $user_picture; ?>
      <?php print $submitted; ?>
    </div>
  <?php endif; ?>

נניח שאנחנו לא רוצים לפרסם את תמונת המשתמש והתאריך שבו ה-node נכתב במאמרים מסוימים. מה הדרך הטובה ביותר לעשות זאת? ראשית, ניצור שדה ב-CCK ששמו בישראל יהיה show_date. ניגש ל-structure ואז ל-content types. נבחר תוכן מסוים (נניח Article) ונלחץ על manage fields. נוסיף שדה חדש באופן הבא:

יצירת שדה חדש
יצירת שדה חדש

נבחר שני ערכים אפשריים – Yes ו-No כאשר הדיפולטיבי יהיה Yes. נשמור וכל מה שנותר הוא שלא יראו את השדה, נלך ל-manage display ונגדיר את השדה כבלתי נראה.

הגדרת תצוגה של שדה
הגדרת תצוגה של שדה

אגב, גם בדרופל 6 אפשר לעשות את כל זה ובקלות, רק צילומי המסך נראים אחרת.

אחרי שיצרנו את השדה, כל מה שנותר לנו זה להכניס את השורה הבאה לפונקצית YOURTEMPLATE_preprocess_node ב-template.php שלכם:


  $variables['node']->field_show_date[$variables['node']->language][0]['value'] == 'No' ? $variables['display_submitted'] = null : ''; //remove display submitted for pages that have no display date CCK

(שימו לב ש-variables$ מופיע כפרמטר בפונקציה הזו ולא שם אחר כמו var$ למשל).

אם אין לכם פונקציה כזו ב-template.php שלכם, אתם יכולים להשתמש בפונקציה הבאה:


/**
 * Override or insert variables into the node template.
 */
function YOURTEMPLATE_preprocess_node(&$variables) {
  $variables['node']->field_show_date[$variables['node']->language][0]['value'] == 'No' ? $variables['display_submitted'] = null : ''; //remove display submitted for pages that have no display date CCK
}

כאשר YOURTEMPLATE צריך להיות שם התמה שלכם.

בדרופל 6, שורת הקוד שונה במקצת וצריכה להיות כזו:


	    $node->field_show_date[0]['value'] == 'No' ? $vars['display_submitted'] = false : ''; //remove display submitted for pages that have no display date CCK


מה שחשוב הוא שהשינוי, שהוא שינוי עיצובי בלבד, מופיע ב-template.php בצורה מסודרת ולא ב-tpl.php או במקום אחר.

פוסטים נוספים שכדאי לקרוא

פתרונות ומאמרים על פיתוח אינטרנט

SSG עם next

אחרי שלמדנו במאמר הקודם מה זה SSR והבנו שלא מדובר בקליע כסף שפותר את כל הבעיות שלנו, נלמד על SSG שיכול להקל על כמה מהבעיות של SSR.

גלילה לראש העמוד