שימוש ב-atop לבדיקת ביצועי שרת

הסבר מהיר על תוכנה קטנה בלינוקס שיכולה לסייע באבחון בעיות איטיות ונפילות.

קוד איכותי הוא בעיקר קוד שרץ מהר. כולם רוצים אתר שרץ מהר ככל הניתן ועולה במהירות במחשב הלקוח. זה טוב ל-SEO, זה טוב ל-Conversion rate וטוב לכולם. כאשר אנו מפתחים אתר או אפליקציה, אחת הדאגות העיקריות שלנו היא למהירות שבה הקוד רץ. כאשר נקודות הכשל העיקריות הן ריקורסיות מוזרות, שאילתות בעייתיות למסד הנתונים שגורמות לו להזיע או בחירה בשרת בעייתי או מיקום שרת בעייתי.

במאמר הזה אני אסביר איך להשתמש בתוכנה קטנה וחמודה שתסייע לנו אם וכאשר האתר מתחיל לג'עג'ע לאחר שהעליתם אותו ל-production. כמובן שנקודת ההנחה שלי שהאתר נמצא על שרת שהוא לא שיתופי אלא VPS או Dedicated. קשה מאד לעשות אופטמיזציה לאתר שנמצא על שרת שיתופי כיוון שעל שרת שיתופי יש המון אתרים ואפליקציות אחרים שמאטים אותו בלי שום קשר לקוד שלך.

על מנת לבדוק מה מאט את השרת, אנו צריכים לבדוק מי מנצל את המשאבים של השרת שלנו. אנו משתמשים ב-utility קטן בשם atop שיש להתקינו באמצעות:


sudo apt-get install atop

אחרי ההתקנה, ניתן להקליד atop על מנת להסתכל מה קורה בשרת שלנו. יפתח בפנינו חלון כזה:

atop- מסך ראשוני
atop- מסך ראשוני

בסך הכל המסך מחולק לשני חלקים – בחלק הראשון יש נתונים על המערכת ובחלק השני יש את רשימת התהליכים (process list). במדריך של atop יש הסבר מקיף על כל תכונה שהיא. אבל בדרך כלל באתרים בעייתיים אנו נראה שיש בעיה בעומס על ה-CPU שיהיה גבוה באופן חריד ו-CPL גבוה. CPL הוא CPU Load והשאיפה שלנו שהוא יהיה כמה שיותר נמוך כאשר אם הוא יותר ממספר המעבדים יש לנו בעיה מאד רצינית.

הנה לדוגמא פלט שלatop שמראה שיש לנו בעיה:

atop המציג עומס חריג
atop המציג עומס חריג

לא צריך להיות מומחה גדול כדי להבין שיש פה בעיה רצינית – רק לפי הצבע של הפונטים. במבט יותר מעמיק אנו נראה שה-PRC שהוא זמן שבו התהליך רץ ברמת המערכת גבוה מאד (10 שניות שזה כמעט נצח) ה-CPU Load מאד גבוה (מעל ל-2 בדקה האחרונה ומעל ל-1 בחמש דקות ובחמש עשרה הדקות האחרונות) כאשר CPU Load גבוה יותר ממספר המעבדים (במקרה הזה, כפי שניתן לראות, שניים) הוא מאד בעייתי.

זה מצביע לנו על process בעייתי, אם נסתכל על רשימת ה-process שנמצאת למטה יותר, אנו נראה שיש תהליך שלוקח 140% מהמעבד. שם התהליך הוא mysqld וזה מצביע לנו על בעיה ב-MySQL, כאשר הבעיה בדרך כלל היא בשאילתה לא יעילה היוצרת עומס על מסד הנתונים ותוקעת את האתר/אפליקציה. ואז כל מה שעלינו לעשות זה להפעיל slow query log ולראות את רשימת השאילתות הבעייתיות.

תוכנת atop היא מאד שימושית ויותר נעימה לשימוש מחלופות אחרות ובדרך כלל היא מאפשרת לאתר מייד את ה-process הבעייתי ולטפל בו ובמי שעשה אותו.

פוסטים נוספים שכדאי לקרוא

פתרונות ומאמרים על פיתוח אינטרנט

יישום של nonce על מנת להגן מפני התקפות injection

בפוסט הקודם הסברתי על hash עם CSP על משאבי inline – שזה נחמד ומעולה אבל פחות ישים בעולם האמיתי שבו בדרך כלל התוכן ה-inline (בין

מיקרו בקרים

הפעלת מסך oled קטנטן עם esp32

יצירת מערכת מולטימדיה שלמה בגודל של בול דואר עם מיקרובקר ובעלות של דולרים בודדים. וגם על הדרך נלמד על ת׳רדים

צילום מסך של סוואגר
יסודות בתכנות

openAPI

שימוש בתשתית הפופולרית למיפוי ותיעוד של API וגם הסבר בסיסי על מה זה API

גלילה לראש העמוד