ווטסאפ ביזנס: לא רק לבעלי עסקים

כלי נהדר שאני משתמש בו ומאוד מקל עלי בהתנהלות היומיומית ובכלל. אני חושב שהוא יכול לסייע גם לחלק מהקוראים פה.

המשרה העיקרית שלי היא מתכנת בורייזון מדיה, אבל אני גם כותב ב"הארץ", גם כותב פה, גם פעיל בטוויטר, בטלגרם ובפייסבוק (כשיוצא לי) וגם מרצה במקומות שונים. וגם תורם קוד פתוח כמיטב יכולתי ופעיל מאוד בפרויקט הספרים.

ואני קורס.

למה אני קורס? כי אני מקבל המון פניות, שאלות והצעות. וכל שאלה או פניה זכאית לתשובה ולהתיחסות. בעולם מושלם, הייתי מקבל את כל השאלות בדואר האלקטרוני. שם יש כלים טובים מאוד לפילטור ומיון מיילים, גם תשובות אוטומטיות, גם יכולת להפנות או לעשות סנוז למיילים למענה מאוחר יותר. אבל רוב האנשים (ןזה בסדר גמור) פונים איפה שהם רואים את התוכן שלי: חלק בטלגרם, חלק בפייסבוק, חלק בטוויטר ורק חלק במייל.

וחלק, מטבע הדברים, פונים אלי המון בווטסאפ. (יש כאלו שמתקשרים אבל אני מנתק טלפונים שאני לא מכיר ושולח להם סמס שיצרו איתי קשר כמו שצריך).

ואני לא לבד, ווטסאפ הפכה להיות, למרות המרידות והעריקות שיש פה ושם, לכלי התקשורת הכמעט אוטומטי שיש. בין קולגות לעבודה, בין בעלי עסקים – הבעיה היא שווטסאפ לא מתוכננת ולא בנויה לקבל המון פניות ואז יכול בהחלט להיווצר עומס ולהגיע למצב של הודעות שלא נענות, כעס מצד אנשים שכותבים ולא מקבלים מענה וכעס מהצד שלך על זה שיש אנשים ששולחים הודעות ומצפים לתשובה מיידית ושולחים עוד את ההודעה האהובה ביותר: "?". וזו בעיה שמשותפת להמון אנשים.

הפתרון? ווטסאפ ביזנס. אני במשך הרבה זמן די התעלמתי ממנה כי הייתי בטוח שהיא שימושית ורלוונטית רק לעסקים שנותנים שירות ללקוחות קצה. אבל בפועל? זה לא נכון – אחרי שיחה עם חבר בדקתי אותה וממש הופתעתי וחשבתי להפיץ את הבשורה כאן. עם כמה שאני לא אוהב את פייסבוק – אם יש לכם ווטסאפ, עדיף שזו תהיה ווטסאפ ביזנס. היא חינמית ומחליפה את הווטסאפ הרגילה. היא נראית אותו הדבר עם אותה חווית שימוש אבל היא מאפשרת לבצע אוטומציה חלקית לתגובות. לא עוד "?", לא עוד הודעות שנותרות תלויות ללא מענה ולא עוד קופי&פייסט לתשובות.

ההתקנה שלה פשוטה מאוד – דרך חנות האפליקציות של אנדרואיד/אפל. מעבירים אליה את חשבון הווטסאפ הישן. היא נראית בול אותו דבר כמו ווטסאפ רגיל אבל אם לוחצים על שלוש הנקודות למעלה, יש אייטם נוסף בתפריט: Business tools:

לחיצה על שלוש הנקודות מציגה אייטם חדש

בכלי לעסקים (שלא קשור בכלל לעסקים) יש שפע של כלים נוספים שמרחיבים את ווטסאפ מאד.

תפריט ווטסאפ לעסקים

אני אכתוב כאן על חלק מהפיצ'רים המאוד שימושיים עבורי.

תגובות לפי שעה

היתרון האדיר של ווטסאפ ביזנס מבחינתי הוא שאני יכול להגדיר "שעות פעילות" ואז להגדיר מענה אוטומטי למי שפונה אלי מחוץ לשעות הפעילות האלו – ובמיוחד אם הוא לא בספר הטלפונים שלי. כך למשל, מי שיפנה אלי בווטסאפ והוא לא בספר הטלפונים שלי אחרי השעה 17:00, יקבל הודעה מייד שאני לא זמין בשעות האלו ואענה כשאראה את זה.
אני יכול להגדיר מענה אוטומטי לאנשים ספציפיים או מקבוצות ספציפיות או לאנשים מספר הטלפונים שלי.
ההודעה לא תשלח שוב ושוב אלא רק פעם אחת. ככה שזה לא יהיה מוזר מאוד.

תגובות לאנשים שלא ברשימת אנשי הקשר

גם זה יתרון ענק – אם אנשים שלא ברשימת אנשי הקשר שלי פונים אלי – בכל שעה – הם מקבלים הודעה שעדיף לפנות אלי במייל או שאני אראה את ההודעה בשלב מאוחר יותר. וזה מוריד ממני את הלחץ של לענות מייד או בכלל.

תגובות מוכנות מראש

יתרון גדול הוא תגובות מוכנות מראש שיש בווטסאפ. אפשר להגדיר הודעות שונות ולהקפיץ אותן כמעט מייד עם הקלדת סלאש. התגובות האוטומטיות במקרה שלי הן התנצלויות שונות שאין לי זמן לטפל או הפניות. יש לי גם תגובות אוטומטיות למקרים אחרים – כמו עדכון ש"ראיתי את ההודעה אבל אני באמצע פגישה, אטפל בזה אחר כך" שאני יכול לשלוח במקרים שיש לי הודעות מהילדים, או "יש לך שיעור בזום, תכנס" כהודעה מוכנה שאני יכול לשלוח לילד.

פיצ'רים נוספים

יש עוד כמה פיצ'רים מאוד נחמדים שרלוונטיים רק בחלק מהמקרים – כמו למשל קטלוג מוצרים שאני משתמש בו למאמרים שלי על השתלבות בתחום ההייטק/ראיונות עבודה שאני שולח לאלו שמתעניינים מייד ואפשרות להכניס כמה קישורים שרוצים. אבל זה באמת ל use cases שרוב האנשים לא נתקלים בהם בימים רגילים.

לסיכום

אסכם ואומר שווטסאפ היא תוכנה איומה מבחינת פרטיות ואני הייתי מעדיף שלא להשתמש בה, אבל בקרב עמי אני חי ועמי בחר בווטסאפ. אבל אם כבר ווטסאפ? אז ווטסאפ ביזנס שהיא תוכנה שימושית במיוחד לאור העובדה שרוב התקשורת שלנו עוברת דרך ווטסאפ.

אם יש לכם את הכוח לבצע את המעבר – תעשו אותו. זה מאוד נוח. בגדול אני לא מתלהב מכלים אוטומטיים/חצי אוטומטיים לניהול זמן וקשב אבל זה באמת כלי נהדר ללא מעט סיטואציות. החיים המודרניים הם מאוד עמוסים ו-ווטסאפ ביזנס מאפשר להקל על העומס ומאפשר לי יותר בקלות לעשות את הדיאטה הדיגיטלית – כלומר לבטל את ההתרעות מווטסאפ ולא להסתכל בו כל הזמן כי אני יודע שמי שפונה אלי יקבל מענה מיידית ולעניין והסבר שאני לא זמין 24/7 לתגובה מיידית או בכלל ושעדיף לפנות אלי במייל. וביטול ההתראות והצפצופים מהמכשיר זה צעד חשוב מאוד לשלוות נפש.

מאוד חשוב לציין שאם רוצים לחזור מווטסאפ ביזנס לווטסאפ רגיל – אין שום מניעה לעשות את זה.

פוסטים נוספים שכדאי לקרוא

פתרונות ומאמרים על פיתוח אינטרנט

נגישות טכנית – פודקאסט ומבוא

פרק בפודקאסטעל נגישות בעברית שצולל לכלים האוטומטיים ולפן המאד מאד טכני של הנגישות.

מיקרו בקרים

הפעלת מסך oled קטנטן עם esp32

יצירת מערכת מולטימדיה שלמה בגודל של בול דואר עם מיקרובקר ובעלות של דולרים בודדים. וגם על הדרך נלמד על ת׳רדים

פיתוח ב-JavaScript

Axios interceptors

תכנון נכון של קריאות AJAX באפליקציה ריאקטית וניהול השגיאות או ההצלחות עם פיצ׳ר נחמד של axios

גלילה לראש העמוד