פייסבוק מתחילה לחסום שיתוף של אתרים מפירי זכויות יוצרים

פייסבוק החלו לחסום אתרי תוכן לשיתוף בקיר או במסנג'ר הפרטי שלכם

כפי שפורסם לאחרונה, ארגון זכויות היוצרים זיר"ה הודיע שהוא עומד לפתוח בהליכים משפטיים כנגד פייסבוק בשל העובדה שלא מעט קבוצות, דפים ואפילו אנשים פרטיים בפייסבוק מפיצים תכנים המפרים זכויות יוצרים ובמיוחד אתרים המפיצים סדרות וסרטים.

כפי שהובא לידיעתי הערב על ידי ליאת זנד שכתבה על כך בקבוצת ITC, פייסבוק החלה לחסום אתרי שיתוף קבצים. וכשאני אומר חסימה אני מתכוון לחסימה מוחלט של share, אזכור האתר בפוסט או אפילו שליחת כתובת האתר או דף מתוכו בהודעת פייסבוק. כך למשל, אם תנסו לעשות share או למשל לכתוב לאדם בצ'אט פרטי ולהכניס כתובת של אתר שהוגדר על ידי פייסבוק כאתר המפר זכויות יוצרים, לא תוכלו לעשות כך.

בידקו בעצמכם! אתר "https://my-project-free.tv/" הוא אתר שמפיץ תוכן המפר זכויות יוצרים. נסו לפתוח את פייסבוק ולשלוח הודעה לחבר הכוללת את כתובת האתר. תראו שלא תוכלו לעשות זאת.

ניסיון שיתוף שנכשל על ידי פייסבוק
ניסיון שיתוף שנכשל על ידי פייסבוק

בהודעת החסימה כתוב שמערכות פייסבוק זיהו את האתר כ'לא בטוח'. זה מעלה תמיהות כיוון שלא ברור מה בעית האבטחה באתר. בנוסף, באותו תירוץ פייסבוק חוסמת אתרים לגיטימיים שמבקרים אותה כמו המיזבלה – בלוג ביקורת הקשור לתעשית הפרסום שנחסם על ידי פייסבוק. נסו לשתף את mizbala.com ותראו שגם הוא חסום 'מסיבות בטיחות' וזה כמובן מעלה עוד יותר תמיהות כיוון שמדובר באתר תוכן מבוסס וורדפרס שאין לו שום בעיות אבטחה.

אתר תוכן ללא שום בעיות אבטחה נחסם על ידי פייסבוק כי הוא סיקר אותה באופן ביקורתי
אתר תוכן ללא שום בעיות אבטחה נחסם על ידי פייסבוק כי הוא סיקר אותה באופן ביקורתי

כרגע אתרי שיתוף אחרים ופופולריים יותר לא נחסמו (בדקתי את גוזלן ואת אתר סדרות) וחלקם אף מפעילים דפים וקבוצות פופולריים אך ללא ספק מדובר בסימן מדאיג.

למה זה מדאיג

זה מדאיג משני כיוונים. ראשית שוב הנטייה הבעייתית של זיר"ה לחסום ולצנזר. אני לא בעד הפרת זכויות יוצרים – אם יש לזיר"ה בעיה עם אתר – שתתכבד לאתר את בעליו ולתבוע אותו בבית משפט כלשהו כפי שמקובל כיום. החסימות הפרועות האלו, הפוגעות גם באנשים תמימים (למשל בי, שקבוצת הטלגרם שלי נחסמה כי סלקום וזיר"ה החליטו לחסום את כל קבוצות הטלגרם). הן בבחינת הפצצת שטיח מופרעת.
מהכיוון השני – שוב רואים עד כמה היד של פייסבוק קלה על הדק הצינזור. אם בתחילה צונזרו אתרים המעבירים ביקורת על פייסבוק (כמו המיזבלה), עכשיו מצונזרים אתרים שמסבכים את פייסבוק עם גופים אחרים. מי יהיה הלאה? האם פייסבוק יחסמו לשיתוף אתרים הכותבים באופן ביקורתי על אנשים פוליטיים שהבטיחו לפייסבוק ישראל הקלות שונות?

מה עושים

לזכור ולשנן שפייסבוק מסנג'ר וגם (כנראה בעתיד) ווטסאפ – הם לא ערוץ תקשורת נקי שכדאי לתקשר בו. רוצים לתקשר עם מישהו? השתמשו במייל, טלגרם, סיגנל (האופציה המועדפת עלי), טוויטר או תצעקו לו מהחלון. מסנג'ר היא לא אופצית תקשורת.
אם יש לכם אתר שיש אנשים שמתנכלים לו מסיבה מסוימת – פתחו אלטרנטיבה להפצה שאינה של פייסבוק.

אני רק רוצה להזכיר שגם אתר החמאס וגם אתר החיזבאללה ניתנים לשיתוף בפייסבוק – הן על גבי הקיר והן על גבי הודעות פרטיות ללא כל בעיה.

שיתוף אתר חיזבאללה
שיתוף אתר חיזבאללה

מפייסבוק לא טרחתי לבקש תגובה כי הם לא נותנים אף פעם.

פוסטים נוספים שכדאי לקרוא

עבודה בהיי טק

איך מראיינים סניורים?

השיטה שלי לבדיקת התאמה טכנית למתכנתות ולמתכנתים בכירים עם כמה שנות ניסיון.

גלילה לראש העמוד