נגישות טכנית – פודקאסט ומבוא

פרק בפודקאסטעל נגישות בעברית שצולל לכלים האוטומטיים ולפן המאד מאד טכני של הנגישות.

חלק מהעבודה שלי בשנים האחרונות עוסקת בנגישות אינטרנט מהצד הטכני שלה – כיצד אנחנו הופכים ממשקים לנגישים לכלל האוכלוסיה כאשר במקרה שלי מדובר בהתאמה לתקן הנגישות WCAG.

לפני הכל – מה היא נגישות ולמה צריך אותה? במקרה הזה אני ממליץ לשמוע את הפודקאסט ״עושים תוכנה״ עם ניר חורש, שכיום מנהל את הנגישות בחברת Wix. בגדול הוא מדבר שם על מה זו נגישות אינטרנט, איך הטמעה של נגישות מקלה את השימוש באתרים ובממשקים לכולם והרבה על נגישות מצד המוצרי שלה. באמת שווה להקשיב. במיוחד אם אתם אלו שחושבים שהצבת תוסף נגישות מספיקה (היא ולא ותוספי נגישות לא תורמים בדרך כלל לנגישות).

בגדול, אנו עובדים בחוק לפי תקן שנקרא WCAG שיש לו גרסאות (למשל 1, 2.0 וכו׳) ורמות (A – בסיסית, AA – מתקדמת, AAA – עליונה). רוב המוצרים מתיישרים על פי WCAG 2.1 AA מסיבות חוקיות כאשר תקן 2.2 נכנס ממש לפני כמה חודשים וכנראה יהפוך להיות הסטנדרט. כאשר להתאים ממשק ולהפוך אותו לנגיש הוא הליך טכני שלא חייב להיות מורכב מאד (במיוחד אם מניחים תשתית והמתכנתים עברו הכשרה) אבל הוא תהליך.

דיברתי על הזוית הטכנית של ההליך הזה ועל התקינה וגם על כלים טכנולוגיים בפרק מיוחד של הפודקאסט עושים תוכנה עם בועז לביא. זה תמיד כיף לדבר איתו על דברים טכניים ושם באמת צללתי.

הנה כמה כלים רלוונטיים וקישורים והסברים.

ראשית כדאי להתחיל בתקן. הנה הקישור לתקן WCAG 2.1, והנה הקישור לתקן המקוצר, ה Quick Ref, שהוא לא ממש קצר ופשוט. דיברנו בקצרה על התקנים האלו ועל התגובה הראשונית של מתכנתים למסמכים האלו שהיא משהו סביב: 😱. אני אוהב לעבוד מול cheat sheets שהם גרסה אפילו יותר מקוצרת ואני מעדיף את זה של WebAIM שהרבה יותר קל לעבוד מולו.

חושבים שאתם מכירים את התקן? מה דעתכם להתנסות בשאלון הקצר הזה? 😇

הכלי הנוסף שדיברנו עליו הוא Google Lighthouse שנמצא בכל דפדפן כרום בכלי המפתחים ותוספים כמו Axe Accesibility של deque או תוסף הנגישות של WebAIM שמסייעים למפתחים להבין בעיות נגישות.

בדיקת נגישות בגוגל לייטהאוס

דיברנו על כלים נוספים שאולי יזכרו לפוסטים משלהם, כמו למשל יוניט טסטינג לבדיקת נגישות ואינטגרציה עם Cypress ואפילו לינטר. כאן יש פוסט הסבר על החלקים השונים והכלים השונים וגם קישור להרצאה (באנגלית) שהעברתי ב-ReactNEXT.

דיברנו גם על הפסיקה החדשה של שופט המחוזי עודד מאור שהביאה בשורה בתחום ההצקות של הנוכלים המשפטיים על הצהרת הנגישות (כתבתי על זה בפוסט הזה) – כנראה שנראה סוף לשיילוקים המשפטיים או לפחות צמצום של הפעילות שלהם.

הערה חשובה: האתר הזה נגיש אבל אם אשתמש בכלים אוטומטיים עליו יהיו כמה בעיות נגישות (25 ב-deque למשל). או לחלופין, גם מקומות שבהם יש בדיקת נגישות אוטומטית מושלמת יכול להכיל כמה בעיות. חלק מהן הן false positive אבל אחת מהן היא בוידג׳ט של המאמרים המומלצים ואני צריך להזיז את עצמי ולעשות PR לאלמנטור כדי לתקן) אבל האתר הונגש ונעים לשימוש על ידי כל האוכלוסיה.

פוסטים נוספים שכדאי לקרוא

עבודה בהיי טק

איך מראיינים סניורים?

השיטה שלי לבדיקת התאמה טכנית למתכנתות ולמתכנתים בכירים עם כמה שנות ניסיון.

גלילה לראש העמוד