בניית אתרים – מבוא

בניית אתרים היא אחד מהנושאים החמים ביותר ברשת האינטרנט. כל אחד רוצה אתר אינטרנט משלו. הבעיה מתחילה כאשר בעלי עסקים רוצים אתר אינטרנט וכאן עולה השאלה, איך בדיוק? מאמר זה הוא מאמר מבוא המסביר על החלופות מנקודת מבט אובייקטיבית.

אני מקבל לא מעט פניות מבעלי עסקים (קטנים או בינוניים) שמעוניינים לבנות אתר אינטרנט לעצמם. הרצון לבנות אתר אינטרנט הוא הרבה יותר ממובן, אם אין לך אתר אינטרנט היום – אתה מפסיד כסף רב. חלק גדול מהליך הקנייה מתחיל דווקא בחיפוש באינטרנט או באתרי אינטרנט.

אך איש העסקים הממוצע, למרות שהוא חריף בהרבה תחומים, נתקל בבלבול ובמבוכה כאשר הוא נאלץ לחשוב על בניית אתרים. בניית אתרים הוא תחום מורכב, טכנולוגי וקשה שרב הנסתר בו על הנגלה. אנשים שהם לא מתכנתים או בוני אתרי אינטרנט פשוט נבהלים כאשר הם צריכים לבנות לעצמם אתר.

במאמר זה אני אנסה להסביר על הליך בניית האתרים, האופציות הקיימות בשוק והכי חשוב – כמה כסף זה עולה. ממה צריך להזהר בתחום בניית האתרים ולמה לשים לב.

בניית אתרים – החלופות שיש בשוק

כאשר אני רוצה לפרסם את בית העסק שלי, יש לי מספר חלופות – אני יכול להפיק עלונים ולשים אותם בתיבות הדואר, אני יכול לפרסם בעיתון המקומי ואני יכול, לחלופין, לצאת במסע פרסום אדיר בערוץ 2 וערוץ 10 ובשלטי חוצות ענקיים על איילון. לכל חלופה יש את הפלוסים שלה ואת המינוסים (במיוחד בתחום חשבון הבנק) שלה. אותו הדבר כאשר אנו מדברים על בניית אתרים. אני יכול להקים אתר קטן בתקציב מאד נמוך, אני יכול להקים אתר קטן בתקציב מעט יותר גבוה, ואני יכול להקים אתר מגה מפלצתי עם פרסומות בכל אתר אינטרנט מוביל.

היתרון באינטרנט הוא שאתה יכול לבחור בחלופה של בניית אתר עם תקציב יחסית נמוך אך להגיע לקהל טוב. הצעד הראשון והחשוב מכל הוא לבחור מי יבנה את האתר. וכאן, כמו בפרסום, השמיים הם הגבול. הדבר החשוב ביותר הוא כמה תמורה אתם מקבלים בתמורה לכסף שאתם משקיעים כאשר הרצון הוא לקבל תמורה מקסימלית לשקל שלכם.

בניית אתרי אינטרנט בחינם

יש לא מעט שירותים שמציעים בניית אתרים בחינם. העלות היא לא ממד חינמית כי לעתים כן צריך לשלם על שם מתחם – כמו למשל www.internet-israel.com ומקום אכסון. אך העלות היא באמת נמוכה ומסתכמת במאתיים עד שלוש מאות שקלים בשנה בלבד במקסימום.
המחיר הזול הוא היתרון היחידי שיש לאתרים האלו. אלא אם כן אתם רוצים להתנסות בתחום ולראות מה זה אתר אינטרנט או אם אתם רוצים להתחיל ממשהו.
אתרים כאלו לא ייראו על ידי אף אחד. הם בדרך כלל גרועים למדי, נראים רע, מרגישים רע ולא מממשים את המטרה שלהם. נכון שהם "בחינם", אבל הזמן שאתם משקיעים בהם לא שווה כסף? חבל על הזמן.
אבא שלי תמיד אמר לי שאין מתנות חינם.

בניית אתרים לעסקים קטנים

למי שלא רוצה אתר אינטרנט 'בחינם', יש שירותי בניית אתרים קטנים כמו השירותים של דפי זהב . מדובר עדיין בשירותי 'בניית אתרים בעצמך' אך ברמה יותר גבוהה. לכל אחד מהספקים, יש את היתרונות ואת התמחיר שלו. אך המחיר אינו עולה על כמה עשרות שקלים בחודש. התמורה היא בדרך כלל הוגנת והאתר נראה טוב יותר משירותי בניית אתרים בחינם.
החסרון הוא שרוב האתרים שנבנים בשירותים האלו דומים אחד לשני ונראים כאילו בנו אותם לפי אותה תבנית. לעסק קטן, שרק צריך מקום שבו הלקוחות יוכלו ליצור איתו קשר או איזושהי כתובת שאפשר יהיה להציב אותה על שלט/כרטיס ביקור זה יכול להיות פתרון מצויין. כדאי להכנס לאתרים האלו, לבדוק אתרים דומים שנבנו בשירותים האלו, לבדוק את התמחיר ולקבל החלטה. רק לא לצפות לאתר מוביל. מצד שני, לא כולם צריכים אתר מוביל.

בניית אתרים על ידי בונה אתרים

רוב האנשים הולכים לכיוון הזה, ודי בצדק, אם התמזל מזלכם ומצאתם בונה אתרים טוב, אז התמורה ביחס לכסף היא הגבוהה ביותר שאפשר למצוא בשוק. הבעיה היא שיש המון בוני אתרים חאפרים, עצלנים, לא מקצועיים ובטלנים שמוציאים שם רע לשאר.
רוב הלקוחות שרוצים לבנות לעצמם אתר הם אנשים שלא מבינים בבניית אתרים (וזה בסדר גמור לא להבין בזה, אחרת הייתם יכולים לבנות את האתר שלכם לבד). וחלק מהם פשוט מנוצלים על ידי חאפרים. בדיוק כמו שיש שרברבים חאפרים, נהגים חאפרים או זגגים חאפרים.
כרגע בתכנון מאמר על איך לזהות בוני אתרים חאפרים, אבל עד שייכתב, הייתי ממליץ לכולם ללכת לפי תחושת הבטן. אם מדובר באדם סימפטי, שיש לכם כימיה טובה איתו, שאתם מרגישים בטוחים במקצועיות שלו ושיש לו נסיון. אם הוא לא מבטיח יותר מדי ואם הוא לא זול יותר מדי – אז סביר להניח שהוא בסדר.

בניית אתרים על ידי בונה אתרים/מתכנת מומחה

ישנם כמה בוני אתרים מומחים, חלקם גם מתכנתים או גרפיקאים, שנחשבים למובילים בשוק. מדובר בקומץ של אנשים שיש להם "שם" רציני ביותר ובדרך כלל בצדק גמור. הם לוקחים תעריף גבוה אבל שווים כל שקל. אם יש לכם חבר העובד בתעשיית האינטרנט, או קרוב משפחה המעורה באינטרנט – שווה לשאול אותו על השמות הידועים (שלא אכתוב אותם כאן). זו לא אופציה שפתוחה בפני כל אחד (גם מבחינת מחיר).

בניית אתרים על ידי חברת בניית אתרים

מדובר בפתרון טוב מאד עבור חברות קטנות ובינוניות, אך הוא גם יקר. חברות בניית אתרים גדולות, המעסיקות עובדים של ממש (ולא אוסף של פרילאנסרים), נותנות בדרך כלל שירות טוב ותוצאות טובות מאד – בהתאם להשקעה הראשונית. מדובר בחברות שיש להן שם, אין איתן בדרך כלל נפילות (שיכולות להיות אם עובדים עם בונה אתרים אחד) והן יכולות לתת סל פתרונות למגוון עסקים. מהצד השני, מדובר במחיר יקר – שווה אם אתם מתכוונים ממש לנוע לתחום האינטרנט או שיש לכם מספיק כסף להשקיע בכך. אם אין לכם זמן מיותר להשקיע – זו החלופה עבורכם.

בניית אתרים על ידי בית תוכנה מתמחה

לא מדובר בפתרון לעסקים קטנים או בינוניים. אך כן מדובר בחלופה היחידה לאלו שחושבים להקים סטארט-אפ (חברת הזנק). על כך במאמר נפרד.

המשך העבודה על אתר האינטרנט

לאחר שהחלטנו עם מי לבנות את האתר וכמה כסף אנחנו יכולים להוציא, עברנו את השלב הקשה ביותר. מה הלאה? במאמר הבא כתבתי על בחירת שם מתחם (דומיין).

פוסטים נוספים שכדאי לקרוא

צילום מסך של סוואגר
יסודות בתכנות

openAPI

שימוש בתשתית הפופולרית למיפוי ותיעוד של API וגם הסבר בסיסי על מה זה API

פתרונות ומאמרים על פיתוח אינטרנט

SSG עם next

אחרי שלמדנו במאמר הקודם מה זה SSR והבנו שלא מדובר בקליע כסף שפותר את כל הבעיות שלנו, נלמד על SSG שיכול להקל על כמה מהבעיות של SSR.

מיקרו בקרים

בית חכם עם ESPHome ו Home Assistant

הסבר על הום אסיסטנט, מערכת הקוד הפתוח לבית חכם ואיך לחבר אליה מיקרובקרים.

גלילה לראש העמוד