עותק פתוח לציבור של הכתבה על סיוון פניץ בנוגע לשירות האצת האתרים שהציעה

העתק של כתבה שפורסמה בהארץ על סיוון פניץ ושימשה בסיס לתביעת לשון הרע שנדחתה במלואה

פורסם במקור ב״הארץ״ ומובא לציבור כרקע לפוסט על המקרה. תאריך הפרסום: 22.02.2021

בפסק הדין בנוגע לתביעת לשון הרע שסיון פניץ הגישה על לכתבה זו – התביעה נדחתה. השופט אודי הקר כתב בפסק הדין כי: ״מצאתי כי עיקרו של הפרסום הוא אמת וכי התובעת מאיצה אתרים על ידי הזנת פקודות שכתוצאה מהן בזמן בדיקתו, האתר אינו "נטען" במלואו (לפחות לא באופן בו הוא "נטען" שלא לצרכי הבדיקה).״

כותרת: הבטיחו לכם אתר מהיר יותר? הסיפור הבא ילמד אתכם ממה להיזהר

משנה: בעלי אתרים רבים דואגים למהירות הגלישה באתר, שבעיות בה יכולות להבריח גולשים; את החשש הזה יכולים לנצל "אנשי מקצוע" שמבטיחים שיפור במהירות, אך למעשה מבצעים הונאה מסוכנת

חד הדברים שהכי תורמים לחווית השימוש באינטרנט זו המהירות. אין דבר שמבריח לקוחות יותר מאשר אתר איטי. גם גוגל מענישה אתרים איטיים ומורידה אותם בדירוג מנוע החיפוש. זו הסיבה שבעלי אתרים ועסקים רבים ברשת מודאגים בנוגע למהירות האתר שלהם, ויש בעלי מקצוע רבים שעוסקים בשיפור המהירות של האתרים שלהם.

שיפור מהירות של אתר הוא אתגר קשה, כיוון שהוא תלוי בלא מעט גורמים: ראשית בקוד באתר עצמו – קוד איטי שעובד באופן לא יעיל יאט את האתר. שנית, השרת שעליו יושב האתר – אם מערכת ההפעלה איטית או שהרשת עצמה שהוא יושב עליה איטית, או שיש אתר אחר שיושב עליו שדורש משאבים גדולים, הם יאטו את האתר. גם לעתים המיקום הגיאוגרפי של הבודק או התנאים שלו יאטו את האתר. כך למשל, אתר בניו יורק יהיה יותר איטי לגולש מתל אביב לעומת גולש מבריטניה. גם הרשת לא תמיד אחידה: אם הבדיקה מתרחשת בשעות הבוקר המוקדמות, כאשר הרשת פנויה יחסית, יש סיכוי שיהיה שיפור לעומת בדיקה על רשת עמוסה. זו הסיבה שכל כך קשה להאיץ אתר – מדובר בתהליך מורכב וארוך הכולל הקטנת ממשק תמונות, הסרת קוד מיותר, שינוי מיקומי טעינה של קבצים ועוד.

זו הסיבה שכלי הבדיקה האלו בעצם כוללים שרתים מכל מיני מקומות בעולם שדרכם מתבצעות הבדיקות וניתן ציון פשוט למהירות האתר. אחד מהשירותים הפופולריים הוא תוכנת בדיקה אינטרנטית בשם gtmetrix.com. כך ניתן לקבל בדיקה אובייקטיבית ממגון מקומות בעולם ומתקבל ציון. בעלי אתרים מודדים את הציון שלהם בתוכנה הזו ובדומות לה כדי לקבל חוות דעת אובייקטיבית על מהירות האתר ועל מנת למדוד את איכות האתר שלהם או את איכות בונה האתר שלהם.

בתחילת פברואר החלו להתפרסם מודעות מאת סיוון פניץ המציעות מבצע מיוחד – האצת אתר תמורת 1,000 שקלים או פחות. מדובר במחיר מציאה של ממש, כיוון ששירותים של מומחה טכני שבודק את הבעיות שיש באתר עולים הרבה יותר. כאמור, בעיות איטיות של אתר אינטרנט יכולות להגרם ממגוון סיבות – אך הפרסום של פניץ היה משכנע וכלל דוגמאות רבות לאתרים שהואצו, עם תוצאות מתוך gtmetrix של 'לפני' ו'אחרי' הטיפול שלה ושל צוות המומחים שלה. עם תוצאות מאתר כזה לא ניתן להתווכח.

הצעה של סיון פניץ - Sivan Paniz

אך מבדיקה של האתרים שפניץ מציגה מתגלה שחלק מהאצת הביצועים שהיא מציעה מתבצעת בטכניקה פשוטה שמשנה אך ורק את התוצאה של בדיקת המהירות באתר gtmetrix. השיטה הטכנית כוללת קוד קצר, המזהה את גרסת הדפדפן של תוכנת הבדיקה ואז מוחק את רוב חלקי האתר. המחיקה, המתבצעת כשהאתר נטען, מאיצה מאוד את האתר, כיוון שהאתר כבר לא כולל חלקים רבים ובעיקר תמונות וקבצים בנפח גבוה.

הקוד הוא פשוט מאוד גם לאנשים מן הישוב, וניתן למצוא אותו באתרים שפניץ הציגה ללקוחות וכן באתרי לקוחות שהשתמשו בשרותיה: הקוד אומר בעצם שאם הדפדפן הוא מהגרסה שבה gtmetrix הפעילה, יש להסיר את החלקים באתר.

כך למשל אתר שנבדק ומכיל קוד כזה, מקבל ציון C: ניתן לראות שהאתר שכלי הבדיקה ראה הוא אתר לבן, ללא החלקים המרכזיים שלו.

קוד שסיון פניץ הכניסה לאתר
בדיקה של אתר של סיוון פניץ

כאשר אנו בודקים את אותו אתר אך מורים לו להזדהות בפני האתר כ"פיירפוקס", אנו מקבלים תוצאות שונות לחלוטין:

בדיקה נוספת של אתר של סיוון פניץ

ניתן כמובן לראות שבבדיקה האמיתית אפשר לראות את האתר במלואו (בפינה השמאלית העליונה), כיוון שאין שום קוד שמסתיר אותו.

מדובר בשיטה ידועה להאצת אתרים, שמשנה את הדירוג של האתר בכלי הבדיקה למרות שאינה משנה את ההתנהגות שלו. השיטה הזו עלולה להזיק מאוד לאתר, ומכיוון לא צפוי: הדירוג של מנוע החיפוש של גוגל. מכיוון שגוגל משקללת את ביצועי האתרים ואת התוכן בדירוג התוצאות, החברה לא מתייחסת בסלחנות למצגי שווא בקוד. איתור של ניסיון כזה עלול לגרור ענישה של מנוע החיפוש והורדת האתר בדירוג הפנימי של מנוע החיפוש, או אף את הסרתו המוחלטת ממנוע החיפוש. כך בעל אתר קטן עלול להיענש פעמיים – גם בתשלום על מצג שווא וגם בענישה עצמה.

לא מעט מקדמי ובוני אתרים סיפרו לי על פרקטיקות דומות שמתבצעות על ידי מאיצי אתרים, כך שצריך בהחלט להזהר. אם אתם שוכרים אדם שיאיץ לכם את האתר, מחיר נמוך מדי עשוי להיות נורת אזהרה, גם אם הוא משתמש בכלים שהם כביכול אובייקטיביים. חשוב לבקש ממנו דו"ח מסודר על מעשיו, ולוודא שאין שימוש בשיטות לא מקובלות.

בנוסף, יש עוד כמה כללים חשובים – בצעו את בדיקת מהירות האתר לפני שתמסרו אותו למאיץ האתרים, ובצעו בעצמכם את הבדיקה אחרי שמאיץ האתרים דיווח שהבדיקה הושלמה. בנוסף, כדאי לוודא את תוצאות ה'לפני' וה'אחרי' באמצעות כלים נוספים, ולא להסתמך רק על כלי אחד כמו gtmetrix. כדאי גם לוודא שהבדיקה של 'אחרי' המציגה שיפור בתוצאות, נעשית מאותו שרת, באותו כלי וכן באותו פרוטוקול (https ולא http). בנוסף, כדאי לוודא שהאצת המהירות לא בוצעה באמצעות מחיקה של קבצי עיצוב ופונטים שמשנים מעט את חזות האתר.

מסיון פניץ נמסר כי:

"אני עובדת בצורה מסודרת לפי הדוח של gtmetrix. כשלוחצים על בדיקה, יש רשימה בחלק התחתון של האלמנטים הגורמים לטעינה איטית. אני מתקנת אותם גם באמצעות פלאגינים וגם באמצעות עריכה של הקבצים, הקטנת תמונות וכו'. אני מצרפת אתר שסיימתי לשפר את המהירות שלו אתמול ושהלקוחה שדרך הפוסט שימינג שלה הגעת אליי הורידה את הסקריפט (כלומר בלי הסקריפט שאתה מדבר עליו):

הדו"ח לפני שיפור המהירות, כשאתר עוד היה איטי
הדו"ח אחרי שסיימתי לעבוד ולשפר את המהירות
בדיקה נוספת מדפדפן פיירפוקס

כמו כן, אתה יכול לבדוק את הלינק של האתר שלה אונליין ב-gtmetrix.com ולבחור דרכי חיבור ודפדפנים שונים ותקבל את הדו"חות בהתאם. (מחלק מסוגי החיבור זה מוציא את הדו"ח הישן ובחלק את הדו"ח החדש). לאחר שהסברתי לך אודות העסק שלי, והסברתי לך שאין כל אמת בעובדות שאתה מציג – אבקשך לא לפרסם כתבה אודות העסק. כל פרסום שאיננו אמת מהווה לשון הרע כלפיי".

ראוי לציין כי לא הגעתי לפניץ באמצעות פוסט שיימינג – בהנחה שהיה כזה – אלא כתוצאה מדיון בפורום מקצועי. בנוסף, הקישורים שפניץ מציגה הם לא מאותו שרת, וכן האתר שאותו היא האיצה ומציגה פה סובל מקבצים שבורים שלא נטענים לאחר הטיפול שלה.

פוסטים נוספים שכדאי לקרוא

DALL·E 2024-09-06 12.34.24 - A visually engaging post about Python and cryptographic problems. The image should feature a dark-themed background with a glowing, futuristic Python
פתרונות ומאמרים על פיתוח אינטרנט

בעיות במימוש של פונקציות קריפטוגרפיות בפייתון

היום (16 לספטמבר) ממש, אני מעביר הרצאה ב-PyconIL 2024 על בעיות קריפטוגרפיות באפליקציות פייתון. לצערי אי אפשר להכניס את כל הבעיות הקריפטוגרפיות להרצאה אחת או

תמונת תצוגה של מנעול על מחשב
פתרונות ומאמרים על פיתוח אינטרנט

הגנה מפני XSS עם Trusted Types

תכונה ב-CSP שמאפשרת מניעה כמעט הרמטית להתקפות XSS שכל מפתח ווב צריך להכיר וכדאי שיכיר.

פתרונות ומאמרים על פיתוח אינטרנט

המנעו מהעלאת source control לשרת פומבי

לא תאמינו כמה אתרים מעלים את ה-source control שלהם לשרת. ככה תמצאו אותם וגם הסבר למה זה רעיון רע.

גלילה לראש העמוד