המסחרה של הדומיינים בעברית

כך האיגוד הצליח להרוג את הדומיינים בעברית עוד לפני שהם תפסו תאוצה.

לא מזמן נפל דבר בישראל – איגוד האינטרנט בישראל מאפשר רכישת דומיינים בעברית. מעכשיו יהיה אפשר להכנס ל-סקס.co.il או לכל אתר אחר שתרצו. בהמשך (לא ברור מתי) ה-co.il תשתנה לסיומת ישראלית, כך למשל נוכל להקליד סקס.יל או סקס.ישראל.
נכון שלפני כן היתה איזו קומבינה אפלולית של דומיין דהנט שאיפשרה דומיינים מוזרים בעברית, אבל מדובר היה בקומבינה בין דומיין דהנט לבין ספקיות האינטרנט בישראל, הדומיינים האלו לא מוכרים ולא עובדים בחו"ל. כעת, לראשונה, ניתן ליצור דומיינים בעברית מלאה.

הדומיינים בעברית לא נחשבו כגליק גדול בעיני ובעיני אחרים, הסיבוך עם הסיומת הלועזית, התרגום המוזר לג'יבריש בדפדפנים מסוימים ובגוגל וחוסר הטבעיות גרמו לכל העסק להיות לא אטרקטיבי מספיק. מצד שני, יכול להיות שזה באמת ינגיש את האינטרנט לקהל רב שאינו דובר אנגלית.

למרבה הצער, עושה רושם שהדומיינים בעברית ינגישו את האינטרנט בעיקר עבור ספאמרים, שרלטנים ואנשים שיזהמו את הרשת באלפי אתרי סקאם מפוקפקים חסרי ערך. על פי הנתונים, 11,000 דומיינים נרכשו במהלך הרכישה המוקדמת, כנראה שרובם הם שמות גנריים (כמו פיצה.co.il) ושמות של אתרים קיימים (יוטיוב.co.il).

מאות דומיינים 'מעוברתים' של אתרים וחברות קיימות נרכשו על ידי אנשים פרטיים שחושבים למכור אותם לחברות המקוריות תמורת אי אלו שקלים. תוך כדי שהם מתעלמים מן העובדה שהאינטרנט בשנת 2011 שונה מהאינטרנט של שנות ה-90 וכיום בית המשפט יקבל בהבנה תביעה משפטית להסגרת שם הדומיין לחברה המחזיקה בסימן המסחרי ותשלום פיצויים. במקרה היותר טוב, איגוד האינטרנט יחזיר את הדומיין לבעליו החוקיים. האנשים שרכשו את יוטיוב.co.il ואת הפועלים.co.il ללא ספק לא מתכוונים להקים בדומיינים האלו אתרים איכותיים אלא אתרי סקאם במקרה הרע או אתרי פרסומות במקרה הטוב.

זה עוד מילא, אך מסתבר שכפי שחשף אורי ברייטמן, חלק גדול מהדומיינים הגנריים נתפס על ידי הרשמיות עצמן. הרשמיות, אלו שאמורות לשמש רק צינור בין הלקוח לאיגוד, תפסו לעצמן שמות דומיינים גנריים. שמות הדומיינים האלו ישמשו, כך סביר להניח, כתשתית לאלפי אתרי ספאם.

מדובר בשערוריה של ממש, שהאיגוד שם לב אליה ומתחיל לפעול בעניינה – מעט מדי ומאוחר מדי. גם אנשי עסקים החלו בתביעות משפטיות.

איגוד האינטרנט, שהיה אמור לשמור על האינטרסים של שאר הגולשים, לא מילא את התפקיד הזה היטב. הבעיה הראשונה היתה בכך שאיפשרו לרשמיות לנצל את מעמדן. על מנת לתקן את העוול הזה – על האיגוד לבטל מיידית את כל הרישומים (כפי שהוא אכן תובע) ולבטל את הרשיון של הרשמיות מנקודה זו לאלתר.
הבעיה השניה היתה בכך שאיפשרו לסוחרי דומיינים ולספאמרים לרכוש דומיינים בלי שום הכרה – הגבלה של מספר דומיינים לאדם והטלת סנקציות על הפרות היתה יכולה לסייע בעניין הזה.

השערוריה עם הרשמיות תסתיים בסופו של דבר, בפשרה או שלא בפשרה. אך למרבה הצער איש לא נתן את דעתו לכך שרוב הדומיינים נרכשו על ידי ספאמרים. הפיכה של רוב הדומיינים בעברית לאתרי ספאם לא רק שתגרום לענישה מקיפה בתחום ה-SEO של אתרי אינטרנט עם דומיינים בעברית, אלא גם תגרום להדרת רגליהם של הגולשים עצמם מדומיינים בעברית.

אני מאד מעריך את איגוד האינטרנט הישראלי ואת העומדים בראשו, אך חבל שהם נתנו לדברים להגיע לכדי כך.

פוסטים נוספים שכדאי לקרוא

עבודה בהיי טק

איך מראיינים סניורים?

השיטה שלי לבדיקת התאמה טכנית למתכנתות ולמתכנתים בכירים עם כמה שנות ניסיון.

פתרונות ומאמרים על פיתוח אינטרנט

רינדור של קליינט סייד עם SSR

הסבר קצר על SSR מול רינדור קלאסי ולא. לא תמיד זה טוב להשתמש בו. אין כדור כסף שיכול לפתור הכל.

DALL·E 2023-10-21 22.28.58 - Photo of a computer server room with red warning lights flashing, indicating a potential cyber threat. Multiple screens display graphs showing a sudde
יסודות בתכנות

מבוא לאבטחת מידע: IDOR

הסבר על התקפה אהובה ומוצלחת שבאמצעותה שואבים מידע מאתרים

ספריות ומודולים

מציאת PII באמצעות למידת מכונה

כך תגנו על משתמשים שלכם שמעלים מידע אישי רגיש כמו תעודות זהות באמצעות שירות אמאזוני.

גלילה לראש העמוד