ממשלת ישראל משיקה אתר דרופל ראשון

רוח נעימה של שינוי טכנולוגי נושבת בממשלה

כפי שפורסם בדרופל ישראל, ממשלת ישראל, במסגרת ממשל זמין השיקה אתר דרופל ראשון.

דרופל, למי שלא מכיר, היא מערכת CMS שמשמשת ארגונים, חברות ואנשים פרטיים להעלאת תוכן ומידע ברשת. ישנן לא מעט מערכות CMS קיימות. מערכת ה-CMS הידועה ביותר שסביר להניח שכל מי שעובד בארגון מכיר היא SharePoint מבית מיקרוסופט. אך בעוד ש-SharePoint עולה הון עתק (רשיון, שרת, מערכת הפעלה לשרת) ומסורבלת מאד לתחזוקה ותפעול, ישנן CMS המבוססות על קוד פתוח. CMS מבוסס על קוד פתוח הוא חינמי לחלוטין והעלות היחידה הכרוכה בו היא עלות פיתוח הדרושה להתאימו באופן אישי לצרכי הארגון. מערכות CMS פתוחות תפסו תאוצה אדירה בשנים האחרונות וכמותן רבה במיוחד. על המערכות המובילות בארץ ניתן למנות את וורדפרס (שעליה בנוי האתר הזה), ג'ומלה וכמובן דרופל שכולן מבוססות על PHP, MySQL ולינוקס.

בעוד שארגונים וחברות קפצו על המציאה, שינו פאזה והצליחו לייצר אתרים, פורטלים ארגוניים ואפליקציות מבוססות קוד פתוח בעלות נמוכה יחסית ובאיכות גבוהה. ממשלות העדיפו מטעמים של שמרנות, סרבול וחוסר ידיעה להשתמש בפתרונות קוד סגור יקרים ובלתי יעילים. בתקופת הנשיא האמריקני ברק חוסיין אובמה, שהצטיין במהלך הקמפיין שלו בחדשנות טכנולוגית, הבית הלבן פתח אתר מבוסס דרופל ואף תרם חלק מקוד המודולים חזרה לקהילה. אך בישראל דבר לא השתנה ורוב האתרים הממשלתיים נותרו מבוססים על קוד סגור וגרוע מכך – מתאימים רק לדפדפני אקספלורר.

השר מיכאל איתן, שר (שלטעמי) הצטיין תמיד בכל הקשור לטכנולוגיה ולאינטרנט החליט במסגרת פעילותו למען שיפור השירות הממשלתי לציבור, ליצור פלטפורמה שתוכל לשלב את האזרחים בפעילות הממשלה. הפלטפורמה הזו עובדת על גבי דרופל כאשר חברת linnovate נבחרה לפתח את האתר. המפתח מטעם חברת linnovate הוא שלומי צדוק, מפתח דרופל מנוסה שהיה לי הכבוד והעונג לעבוד איתו בעבר.

אתר השיתוף מציג בפני האזרחים החלטות ממשלה שונות ומאפשר להם להביע את דעתם לשבט או לחסד וכמובן לנמק אותה. האתר עובד היטב גם בכרום ובפיירפוקס וללא ספק מהווה רוח נעימה של חדשנות המגיעה בזמן האחרון מהממשלה. האתר החדש והיפה מצטרף גם למינויו של מורד שטרן כיועץ ממשלתי לענייני ניו מדיה ולחשבון הטוויטר הנפלא (באמת) של הממשלה ושל גופים נוספים.

אני מקווה שבקרוב נראה אתרים נוספים מבוססי קוד פתוח ומעורבות גדולה יותר של הממשלה בקוד פתוח. כאזרח וכמשלם מיסים, אני לא רואה צורך בהוצאות מיותרות על פרויקטים בקוד סגור כאשר חלקים גדולים מאתרי הממשלה ניתנים להחלפה בפרויקטים מבוססי קוד פתוח בעלות נמוכה בהרבה ובאיכות גבוהה בהרבה. לא עוד אתרים כבדים, יקרים שמתאימים לאקספלורר 6 בלבד.

בינתיים, אפשר להוריד את הכובע לכבוד כל העוסקים במלאכה.

פוסטים נוספים שכדאי לקרוא

תמונה מצוירת של רובוט שמנקה HTML
יסודות בתכנות

סניטציה – למה זה חשוב

הסבר על טכניקה פשוטה וידועה מאד שאנו מפעילים על מידע לפני שאנחנו מציגים אותו ב-HTML באפליקציה או באתר.

פייתון

קבצי קונפיגורציה בפואטרי

הגדרות שמשנות את ההתנהגות של פואטרי באמצעות קבצי הגדרות גלובליים, לוקליים ואפילו משתני סביבה.

פתרונות ומאמרים על פיתוח אינטרנט

רינדור של קליינט סייד עם SSR

הסבר קצר על SSR מול רינדור קלאסי ולא. לא תמיד זה טוב להשתמש בו. אין כדור כסף שיכול לפתור הכל.

פיתוח ב-JavaScript

Axios interceptors

תכנון נכון של קריאות AJAX באפליקציה ריאקטית וניהול השגיאות או ההצלחות עם פיצ׳ר נחמד של axios

גלילה לראש העמוד