כל מה שרצית לדעת על רשת האינטרנט והתביישת לשאול

הסבר כללי

האינטרנט היא רשת מחשבים עולמית, המחברת שרתים ורשתות מחשבים מכל העולם ובעצם מקשרת בין מאות מיליוני מחשבים, שרתים ושירותים בכל העולם. כמות המידע העצומה שאפשר למצוא ברשת האינטרנט והיתרונות הגלומים בה בנוגע למסחר ותקשורת בין עסקים הפכו את האינטרנט לגורם חשוב בחיים המודרניים. האינטרנט את חזון הכפר הגלובלי ומחייב את כולנו, בכל גיל, להשתמש בו אם אנו רוצים להשתלב בחיים המודרניים.

הסבר על המושג

השם אינטרנט (באנגלית internet) נקבע על מנת לתאר קבוצה של רשתות מחשבים המחוברות ביניהם – אינטר משמעותה "בין" ונט משמעותה "רשת". במובן הפופולרי, כאשר מדברים על אינטרנט מתכוונים לרשת גלובלית עצומה שאליה ניתן להתחבר מ(כמעט) כל מדינה. האקדמיה ללשון העברית בירושלים קבעה את המילה מרשתת לתיאור המונח הכללי, אך מעטים משתמשים בו.

היסטוריה של האינטרנט

בראשיתו, האינטרנט נוצרה כשירות של צבא ארצות הברית. לאחר מכן שימשה כאמצעי לתקשורת והעברת חומר מדעי בין אוניברסיטא שונות בחוץ לארץ וגם בארץ. אל כלל הציבור, האינטרנט הגיעה לראשונה בשנת 95-94, רבה הודות להמצאת הדפדפן ופתיחתה של הרשת לשימוש מסחרי. השימוש ברשת גדל מאז בקצב מעריכי.

מה שנקרא רשתות הבסיס או רשתות הליבה, שבעצם יצרו את הבסיס לרשת האינטרנט, חוברו בשנת 1969 על ידי הסוכנות לפרויקטי מחקר מתקדמים במשרד ההגנה של ארצות הברית בפרוייקט ששמו היה ARPANet. הסוכנות בחנה אפשרויות שונות לניהול ותפעול רשת המחשבים, בדגש מיוחד על שרידות, ויצרה טכנולוגיות שונות להעברת הנתונים בין הרשתות. ב־1 בינואר 1983, הוחלפה התשתית של ARPANet, לחבילת הפרוטוקולים שידועה בשם TCP/IP. זוהי למעשה הנקודה שבה הפכה רשת האינטרנט להיות דומה לרשת המוכרת לנו כיום. בסוף שנות ה־80 המציא טים ברנרס-לי את שפת ה־HTML ואת שיטת הכתובות לאתרים. שתי אלו היוו את הבסיס לרשת־WWW ובשנת 1991 הופיעה גם רשת זו.

האחראי על האינטרנט?

כפי שצוין קודם לכן בתחילתו היה האינטרנט פרויקט של משרד ההגנה האמריקאי. אולם, ככל שהשימוש ברשת האינטרנט גבר, כך נוצר לחץ בינלאומי להתרת השימוש באינטרנט. בתחילת שנות ה־90 נאלצה ארצות הברית להודיע על ויתור על שליטתה באינטרנט. למרות זאת נסוגה ארצות הברית מהכרזה זאת ביולי 2005 תוך הודעה שנסיגה זו קשורה למלחמה בטרור הבינלאומי (טענה שנדחתה בבוז על ידי מרבית הממשלות ועל ידי ארגונים בעולם האינטרנט). נסיגה זו הביאה ליוזמה להפקיע את האינטרנט מרשותה של ארצות הברית על ידי הקמת שרתי שורש נוספים (כיום 13 מ־15 שרתי העל באינטרנט נמצאים בארצות הברית). כיום האינטרנט מנוהל בעיקר על ידי שורה של גופים בינלאומיים שמורכבים מנציגים מכל העולם בהם אנשי אקדמיה, ממשל, מסחר ואזרחים פרטיים. הבולטים שבהם הם ICANN, שאחראי על הקצאת השמות והכתובות, ISOC, שמרכז את התיאום הבין־לאומי ו־IETF, שהוא הגוף הטכני שקובע את התקנים באינטרנט. בין גופים אלו יש מערכת כפיפויות מורכבת. במרץ 2004 הועלתה יוזמה להפקיע את השליטה מגופים אלו בשל חוסר יעילות שגילו, במיוחד ICANN, ולהעביר את השליטה לאו"ם. הרשת מנוהלת על פי עקרונות אנרכיסטיים לפיהם הגוף המנהל רק מסדיר את הנושאים הטכניים ואילו כל אחד יכול להתחבר לרשת ולפרסם בה תכנים כפי העולה על רוחו. למרות זאת, יכולה כל מדינה לנטר ולהגביל את תעבורת האינטרנט בשטחה כפי רצונה. כמו כן, כל מדינה יכולה להחיל את חוקיה על גופים ובודדים הפועלים באינטרנט מתוך שטחה.

הגבלות על האינטרנט

ע"מ להגביל את התכנים באינטרנט ישנם מספר רב של תוכנות ומוצרים המותקנים על המחשב ועוזרים להמנוע מתכנים בלתי רצויים להגיע למחשב או מילדים לגלוש ולדבר עם אנשים לא רצויים תוכנת כדוגמת שמרטף בקרת הורים והגנה והתראות, את השירותים הנ"ל ניתן למצוא אצל מגוון ספקיות האינטרנט. בישראל מוסדרת הפעילות באינטרנט על ידי איגוד האינטרנט הישראלי.

חיבור לאינטרנט בישראל

החיבור לאינטרנט בישראל מתבצע ע"י התקשרות עם ספקית אינטרנט, בישראל בניגוד לעולם כולו ספקיות האינטרנט אינן מספקות גם את תשתית האינטרנט ויש צורך בחיבור נפרד גם לחברת תשתית אינטרנט, בישראל פועלות 2 חברות תשתית ועוד כ 3 ספקיות אינטרנט גדולות. התשתית מסופקת ללקוח בישראל או על גבי קו הטלפון או על גבי תשתית הכבלים, האינטרנט בישראל יכול להגיע עד מהירות של 10 מגה, מהירות זו אומנם מתקדמת יחסית לאירופה ולארה"ב אך לעומת מדינות במזרח כמו יפן שם האינטרנט פי 5 מהיר אנחנו עדיין לא כ"כ מתקדמים. גם בנושא האפלוד – מהירות העלאה האינטרנט בישראל אינו מתקדם, האפלוד הממוצע עומד על KB250 וזאת בהשוואה לחול בו האפלוד הממוצע עומד על 1 מגה. תשתית האינטרנט בישראל מסוגלת לספק מקצבים גבוהים יותר אך חברות תשתית האינטרנט מגבילות את מהירות העלאה ע"מ לא להעמיס על הקווים ובמידה ולקוח רוצה מהירות העלה גבוהה יותר עליו לשלם והרבה. משתמשים ביתיים צורת החיבור הביתית אל ספק שירותי האינטרנט התפתחה רבות במהלך השנים. בתחילה היה נפוץ החיבור באמצעות מודם אנלוגי (חיבור בחיוג). מתקנים אלו המירו את המידע הדיגיטלי אותו ייצר המחשב לאותות אנלוגיים, אותם יכלו להעביר על גבי רשת הטלפון הציבורית. (אשר נועדה להעברת שיחות טלפון) כדי להתחבר לספק, נתונים התקשורת בישטה זו עבדה ככה שהמודם היה מחייג דרך קו הטלפון ובכל מאפשר גישה לאינטרנט, התקשורת בשיטה זו הגיעה בסופו של דבר לתיקרה של 92,0000 סיביות לשנייה, אותה לא הצליחה לעבור. לאחר מכן, הגיעה טכנולוגיית ISDN, שאיפשרה חיבור בקצב 128 קילו־סיביות לשנייה בקו כפול. טכנולוגיה זו איפשרה גם לבצע שיחות טלפון באיכות קול גבוהה ואף שיחות וידאו, באמצעות מכשירי טלפון המיועדים לה. כיום ישנן ארצות בהן עדיין משתמשים בטכנולוגיה זו לביצוע שיחות טלפון, אף בין קוי ISDN לקוים אנלוגיים רגילים, אך היא הוחלפה בשתי טכנולוגיות מהירות יותר: טכנולוגיות מבוססות DSL (כמו ADSL), המאפשרות תקשורת אל ספק האינטרנט בקצב של עד 8 מגה־סיביות לשנייה. שיטה זו משתמשת גם היא בקוי הטלפון הרגילים, אך במקום לשדר בתדרים המשמשים לדיבור, היא משתמשת בתדרים גבוהים הרבה יותר, מה שמאפשר להשתמש באותו קו גם לדיבור וגם לתקשורת בעת ובעונה אחת, ולקיים חיבור קבוע אל הספק ללא צורך בחיוג. היא גם חוסכת את הצורך בהמרה של האותות לאות אנלוגי וחזרה לדיגיטלי, כמו במודמים האנלוגיים. חיבור בכבלים, משתמש בתשתית הטלוויזיה בכבלים כדי להעביר מידע בצורה דיגיטלית אל ספק האינטרנט, כאשר ספק הטלוויזיה בכבלים משמש כמתווך, באופן דומה לרשת הטלפון. ישנן ארצות בהן ספק הטלוויזיה גם מספק בעצמו את החיבור לאינטרנט, ומשמש למעשה גם כספק אינטרנט. בארץ נקבע שספק הכבלים יספק רק את התשתית. משתמשים ארגוניים חברות גדולות וארגונים אחרים, כמו מוסדות אקדמיים, הצורכים רוחב פס גבוה במיוחד, מתחברים באמצעות קוי תקשורת מהירים, אך גם כן לרוב דרך ספק אינטרנט. קוי תקשורת אלה מספקים קצבי העברה של עשרות מגבייטים לשנייה ואף יותר, באמצעות קישורים קבועים s – box וכל מיני סוגי חיבורים המאפשרים חיבור אינטרנט מהיר בהרבה מהמשתמש הביתי, אך אל לנו לשכוח כי חיבור אינטרנט זה עולה גם בהתאם.

אינטרנט ועסקים

האינטרנט תרם מאוד להתפתחות רעיון הקוד הפתוח ואיפשר עבור אנשים וחברות מפורסמים פחות לפרסם תוכניות שפותחו על ידם. האינטרנט סייע מאד לכל תחום השוואת מחירים – בעולם כיום יש מגוון רחב של מוצרים הנמכרים ע"י מגוון רחב של אתרים וחנויות, לצורך כך הוקמו עשרות רבות של אתרי השוואת מחירים העוזרים ללקוח למצוא את מבוקשו ולהשוות בין החנויות המציעות את המוצרים השונים.

פוסטים נוספים שכדאי לקרוא

DALL·E 2023-10-21 22.28.58 - Photo of a computer server room with red warning lights flashing, indicating a potential cyber threat. Multiple screens display graphs showing a sudde
יסודות בתכנות

מבוא לאבטחת מידע: IDOR

הסבר על התקפה אהובה ומוצלחת שבאמצעותה שואבים מידע מאתרים

יסודות בתכנות

מספרים בינאריים בקוד

איך, ויותר חשוב למה, משתמשים במספרים בינאריים בתכנות? גם בפייתון ובג׳אווהסקריפט?

פתרונות ומאמרים על פיתוח אינטרנט

עבודה עם GPT למתכנתים

אני עובד עם GPT כמה חודשים טובים באופן צמוד. הוא כלי חזק וכדאי ממש להשתמש בו, אבל יש לו גם חסרונות ומגבלות שכדאי להכיר.

גלילה לראש העמוד