מסטודון: כך עוברים לשרת אחר

הסבר טכני על מעבר משרת אחד לשרת שני במסטודון, הרשת החברתית המבוזרת.

מומלץ לקרוא ראשית את המבוא למסטודון. מדריך זה מיועד לכאלו ששומעים על מנהלי שרתים עם כללים נוקשים ותוהים האם אפשר לעבור לשרת אחר. רוב החברים בשרת מסוים לא יצטרכו לעבור שרת לעולם. אבל אולי כדאי לדעת שהאפשרות הזו פתוחה, המעבר טכנית הוא קל אבל כן מדובר בשינוי שיכול להיות עמוק ומשמעותי. המדריך הזה מסביר איך עושים את זה מבחינה טכנית.

בעקבות גל ההגירה למסטודון ולשרתים השונים בפדיוורס, לא מעט משתמשים, במיוחד כאלו שאינם מורגלים ברשת חברתית מבוזרת, מתרעמים על אדמינים שונים בשרתי מסטודון. כך למשל הצייצן דוד ליסוטוב מתמרמר וזועם על מסטודון כיוון ששמע שמנהל בשרת מסוים חסם משתמש כי הוא קפיטליסט.

בפוסט המבוא על מסטודון כתבתי על התפיסה המאוד ייחודית של מסטודון ששונה מאוד מרשת חברתית סטנדרטית כמו פייסבוק, טוויטר או טיקטוק. אין למסטודון בעלים ואין שרת יחיד. יש רשימה עצומה של שרתים שמנהלים אותם אנשים שונים שכולם מתנדבים. זו סיטואציה שמצד אחד מאוד מפחידה – כי אין בעל בית כמו שהתרגלנו. מדובר בעצם בממלכות של שרתים. האדמין או קבוצת האדמינים משקיעים זמן וכסף בשרת שלהם ואנחנו אורחים. מהצד השני, זה נותן לנו חופש מלא. כי אנו לא כפופים לאף אחד ואנחנו יכולים לעזוב מתי שנרצה לשרת אחר כרצוננו.

שרת תות.ים מרגיז אותנו? אנחנו יכולים לעבור לשרת פירסמתי. האדמין של פרסמתי מציק? נעבור להדים. הדים מעצבן ומלא בטרולים מימין? ננטוש ללפטודון. בלפטודון מבקשים ממני הצהרת נאמנות לסטאלין? אפתח שרת משלי המיועד לליברלים ימנים ואעבור אליו.

חשוב להבהיר שאפשר לבצע העברה אם החשבון אינו מושעה. אז אם מבינים שלא רואים עין בעין עם השרת, מוטב לעזוב בלי דרמות והתנצחויות. זה כל כך קל שבאמת חבל להתעצבן.

איך עוברים?

על מנת לבצע מעבר, אני אדגים עם שני חשבונות. הראשון הוא barzik2 שנמצא בשרת pirsamti.com. שמו הוא [email protected]. השני, זה שאני עובר אליו הוא [email protected] שנמצא בשרת hed.im.

מעבר בין שני שרתים במסטודון

בעל השרת של פרסמתי מרגיז אותי (נדמיין, במציאות הוא אדם מאוד רגוע וחביב) – נניח שהוא קומוניסט מדי, או ליברטריאן מדי, או שהוא מעיר לי כל הזמן על כללים מוזרים או שלהיפך, הוא לא אוכף את כללי השרת ולא נעים לי. זה יכול לקרות. איך אני עובר? ראשית, מאתר שרת אחר. מומלץ לבדוק קודם אם השרת מתאים לי ולתפיסת עולמי.

פותחים חשבון באתר השני. במקרה הזה, barzik3. אני כמובן יכול לבחור כל חשבון שהוא. אחרי האישור, יהיה לי שם משתמש וסיסמה. אני יכול לבחור כל שם משתמש שהוא. לא חייב עם מספר. אני יכול לעבור מ [email protected] אל [email protected].

שלב 1: להוסיף הודעה המודיעה על המעבר

השלב הראשון הוא לפרסם הודעה שאני עובר. במקרה הזה באמת מומלץ לכתוב הודעה מכבדת יותר.

יצירת הודעה בשרת פרסמתי המודיעה על המעבר באופן מכובד
יצירת הודעה בשרת פרסמתי, השרת שאותו אני עוזב, המודיעה על המעבר באופן מכובד

שלב 2: להוסיף את חשבון הפרופיל הישן בפרופיל החדש

נכנס להגדרות חשבון ונעבור לשמות נרדפים לחשבון, נכניס את שם המשתמש של החשבון הישן. [email protected] ונלחץ על״יצירת שם נרדף״.

כניסה להגדרות חשבון בשרת הדים, השרת שאליו אני עובר ויצירת שם נרדף. השם הנרדף הוא השם הישן.
שרת הדים - נוצר שם נרדף חדש
שרת הדים – נוצר שם נרדף חדש, הפעולה הזו הפיכה. אם טעינו, אפשר לתקן

שלב 3: להכנס לשרת הישן ולבצע העברת חשבון

עכשיו כל מה שנותר לנו לעשות זה להכנס לשרת הישן ולבצע העברת חשבון. במקרה הזה, אני נכנס לשרת pirsamti.com ולחשבון שלי, מחפש את הגדרות החשבון

כניסה להגדרות חשבון בשרת פירסמתי
כניסה להגדרות חשבון בשרת פירסמתי, השרת שממנו אני עובר

בחירה במעבר לחשבון אחר בהגדרות בשרת פרסמתי:

מציאת הגדרות העברת חשבון בשרת פרסמתי
מציאת הגדרות העברת חשבון בשרת פרסמתי ולחיצה על ההגדרה

הזמנת הסיסמה ו-הכי חשוב וכדאי שלא לטעות פה – שם החשבון החדש והשרת. במקרה הזה [email protected]

בחירה בהגירת חשבון והזנת החשבון החדש והסיסמה
בחירה בהגירת חשבון והזנת החשבון החדש והסיסמה

לחיצה על העברת עוקבים אינה הפיכה וכדאי לוודא היטב את הפרטים. אחרי ההזנה – נראה חיווי הצלחה

לחיצה על שיגור באתר פרסמתי - החשבון כרגע עובר לאתר הדים
לחיצה על שיגור באתר פרסמתי – החשבון כרגע עובר לאתר הדים

המעבר הושלם!

מה קורה לעוקבים שלי?

כל העוקבים עוברים אל החשבון החדש. כך נראה החשבון החדש – כל העוקבים נמצאים שם!

החשבון החדש שלי באתר הדים עם העוקבים המקוריים
החשבון החדש שלי בשרת הדים עם העוקבים המקוריים מהשרת הקודם

אם משתמש אחר נכנס לפרופיל הישן שלי, זה מה שהוא יראה:

משתמש שהועבר - כך זה נראה בשרת הישן
משתמש שהועבר – כך זה נראה בשרת הישן

הציוצים הישנים יישארו בשרת הישן. ניתן לייצא אותם כמובן בקלות באמצעות תפריט הייצוא. כרגע מסטודון לא תומך בייבוא, אבל אפשר להציב אותם כארכיון או לתת להם להיות בשרת הישן. אתם כבר לא תהיו בשרת הישן ולא תהיו כפופים לאדמין הזה. יש אדמין חדש. כמובן שאתם יכולים להקים שרת משלכם ולעבור אליו. ואז אתם תהיו האדמינים של עצמכם.

מה קורה עם הנעקבים שלי?

ניתן לייצא את הנעקבים מהחשבון הישן לקובץ CSV ולייבא אותם לחשבון החדש באמצעות תפריט הייבוא/ייצוא.

מכל שרת אפשר לעקוב אחרי משתמשים מכל שרת אחר. אם אני רוצה לעבור שוב? אין בעיה, אך אני צריך להמתין 30 יום. אני יכול להתחרט ולחזור לשרת המקורי כמובן.

זה מסובך לי מדי, מסטודון צריכים להתאמץ יותר כדי שאעבור!

רוב המשתמשים במסטודון לעולם לא יצטרכו את המדריך הזה. מעבר שרת נעשה בגלל סיבות קיצוניות אבל הוא אפשרי בהחלט. אני מודה שכל התהליך נראה מסובך, במיוחד לאנשים לא טכניים, אבל בסופו של דבר זו טיבה של רשת מבוזרת. כל אחד צריך לבחור מה הוא מעדיף. רשת מרכזית בשליטת אדמין אחד, שברצונו אתם תלויים וייתכן שתחסמו כי לפני עשור פרסמתם מתכון של עוגה (כמו בפייסבוק למשל) או כתבתם משהו לא מתאים, או רשת מבוזרת שבה אתם חופשיים לעבור לשרת אחר (או כזה משלכם!) כאשר אתם לא מסכימים עם מדיניות האדמין. רוב האנשים לעולם לא יצטרכו את זה אבל האפשרות נמצאת.

ברשת המרכזית – אתם המוצר, או המלאי. צוקרברג זועם? אתם תחסמו מיידית ובלי זכות ערעור. מאסק מרגיש נדיב? לרשת ייכנסו טרולים שיכו בכם ללא רחם וימררו את השהות שלכם שם. במסטודון ובכלל בפדיוורס (אני כותב על מסטודון אבל יש עוד שרתים ורשתות) יש חופש. האדמין מאיים בחסימה? אני אעבור לשרת אחר שמתאים לי יותר. השרת והפיד המקומי מתמלא בטרולים כי האדמין חלש מדי לטעמי? אעבור לשרת אחר. נמאס לי מכולם? שרת משל עצמי. הכל בידיים שלי. אני לא מוצר או מלאי אלא אדם חופשי.

תודה רבה למשתמשים הישראלים שסייעו לי בהדגמה ולשרתים של פרסמתי והד.ים.

פוסטים נוספים שכדאי לקרוא

תמונה של הבית הלבן עם מחשוב ענן וטקסט: FEDRAMP
פתרונות ומאמרים על פיתוח אינטרנט

FedRAMP & FIPS מבוא למתחילים

פרק מיוחד, לצד הקלטה של פרק של עושים תוכנה על אחת התקינות החשובות ביותר עבור חברות שסביר להניח שלא הכרתם

ספריות ומודולים

מציאת PII באמצעות למידת מכונה

כך תגנו על משתמשים שלכם שמעלים מידע אישי רגיש כמו תעודות זהות באמצעות שירות אמאזוני.

תמונה מצוירת של רובוט שמנקה HTML
יסודות בתכנות

סניטציה – למה זה חשוב

הסבר על טכניקה פשוטה וידועה מאד שאנו מפעילים על מידע לפני שאנחנו מציגים אותו ב-HTML באפליקציה או באתר.

גלילה לראש העמוד