הוסיפו מוניטור לאתר שלכם עם uptimerobot

שירות קל ופשוט להפעלה שיאפשר גם לחסרי ידע טכני בקרה על האתר שלהם.

הפוסט הזה מיועד לבעלי עסקים שיש להם אתר או נוכחות ברשת ולבוני אתרים שרוצים להעניק ללקוחות שלהם שירות (כן, עם פרמיה).

אחד הדברים המלחיצים ביותר כל מי שיש לו עסק זו בעיה עם האתר. אין דבר מרגיז ומלחיץ יותר מבעיה כזו או אתר שנפל/הופל. הדבר הכי מלחיץ ומרגיז הוא המכירות שהולכות לאיבוד, איך אנו נראים מול הלקוחות שחיפשו אותנו והכורח והטורח בלהתחיל לפתור את הבעיה. אם חווינו נפילות ובעיות, יש ממש טראומה ונכנסים כל הזמן לאתר.

דבר שמפחית מאוד חרדה ומסייע לכל מי שיש לו אתר להבין אם האתר שלו תקין הוא מוניטור לאתר. במקום להכנס לאתר בעצמי כל כמה זמן או לשים לב שיש ירידות במכירות ואז להכנס או לקבל חלילה דיווח מלקוח – יהיה רובוט שייכנס כל כמה דקות עבורי ואם תהיה בעיה, הוא ישלח לי סמס או טלפון.

מה שטוב הוא שלא צריך להיות עם ידע טכני משוגע כדי לעשות את זה. ישנם כמה שירותים חינמיים או בתשלום נמוך. הבולט שבהם שאני משתמש בו (לצד שירות הניטור של אמזון) הוא uptime robot. שירות ותיק שיש לו שכבה חינמית מצוינת לצד שירותים בתשלום לא יקר. הוא מאפשר לי לבצע בדיקות ואפילו מתוחכמות יחסית על האתר כל פרק זמן מסוים. כתובת האתר היא uptimerobot.com ומומלץ ליצור שם חשבון.

אחרי יצירת החשבון אנחנו צריכים לבחור למי יגיעו ההתראות. נלחץ על שם המשתמש ואז על הגדרות:

שם המשתמש ואז הגדרות

נגלול למטה ונוכל להגדיר משתמשים שיקבלו את ההתראה.

רשימת משתמשים שיקבלו התראות באפטיים רובוט

איך הם יקבלו? אפשר במייל (זה בחינם) אבל גם בסמס, שיחות קוליות וכו׳ – על זה צריך לשלם מחיר לא גבוה על חבילת סמסים. יש אפשרות לאינטגרציות אחרות (למשל לסלאק) אבל זה מחייב תוכנית בתשלום. נבחר במייל וניצור משתמש חדש. נצטרך לאשר את המייל כמובן – כדי לוודא שהמייל אכן נשלח למקום.

אחרי שהגדרנו מי מקבל את ההתראה (ואפשר כמה), נוכל להתחיל להגדיר איזה התראה אנו רוצים.

יצירת התראה בסיסית

ניגש ל-Dashboard ונלחץ על Add new monitor:

Add new monitor

אנו יכולים לבחור כמה סוגים. סוג ה-HTTPS הוא בחינם ונבחר אותו. ישנן כמה הגדרות שאפשר לבחור בהן:

ראשית כתובת האתר ושם ידידותי למשתמש של ההתראה. הדבר השני הוא כל כמה זמן הבדיקה תהיה. כיוון שאנו משתמשים בתוכנית חינמית, אפשר רק כל חמש דקות אבל בתוכנית בתשלום אפשר כל דקה.

הטיימאאוט הוא תוך כמה זמן המוניטור שבודק יתייאש. פה זה תלוי באתר שלכם. בשביל להמנע מ false positive אני שם אותו על יותר מחצי דקה.

חשוב: בגרסה החינמית אין הרבה אפשרויות כמו למשל בדיקת GET קלאסית או POST. הבדיקה היא ב-HEAD וקבלת תגובה. אבל ברוב המקרים זה מספיק.

אחרי שמילאנו הכל ונבחר מי יקבל את ההתראה ושמרנו. נשמור ו… זהו. מעכשיו כל חמש דקות יש לנו קריאה כזו. אם יש בעיות https אז נקבל התראה במייל או בדרך אחרת שבחרנו.

כדאי לשים לב למשהו חשוב – זה בודק את האתר. אם האתר מראה לי הודעת שגיאה למשל ״האתר אינו תקין״ או הודעת וורדפרס אחרת שהיא לא תקלה 500 – אז אני אקבל חיווי תקין. שימו לב: אם יש לכם קלאודפלייר – אז הבדיקה הרגילה (לא לפי מילת מפתח) מעט חסרת תוחלת, כי גם כשהאתר שלכם למטה, יש דף תקלה של קלאודפלייר. שהוא דף תקין. כדי להמנע מזה – אולי כדאי ליצור התראה עם מילת מפתח.

יצירת התראה עם מילת מפתח

במקרה הזה אפשר ליצור התראה שבודקת הופעה (או אי הופעה) של טקסט כלשהו ב-HTML של האתר. עדיף כמובן לבחור טקסט שמופיע באתר שלכם והיא ייחודית. למשל ״האתר של מושיקו״ ולא משהו כמו ״וורדפרס״ שיופיע גם אם יש שגיאה קרדינלית באתר והוא יחזיר דף שגיאה אבל האתר עדיין עובד.

New keyword monitor settings

כמובן שאפשר לבדוק גם דפים אחרים ולא רק את העמוד הראשי של האתר. אפשר לבדוק גם פונקציונליות בסיסית ולבדוק לוגין עם ססמאות – אבל בשביל זה צריך ידע טכני ותוכנית בתשלום. יש לא מעט בדיקות ופיצ׳רים שיש בתוכנית בתשלום אבל שתי הבדיקות המאוד בסיסיות האלו יהיו טובות לרוב המשתמשים.

סיכום

לפי דעתי כל בעל אתר צריך שיהיה לו בדיקה כזו והתראה על בעיות באתר שלו. מדובר בעבודה קטנה מאוד ובאמת בשקט נפשי שניתן לארגן יחסית בקלות.

ומה עם בוני האתרים? כדאי ללמוד את זה גם, וגם את הבדיקות היותר מתקדמות שיש ולהציע את השירות הזה בתשלום כחלק מהריטיינר שלכם לתחזוקת האתר. תקלות קורות כל הזמן, לפעמים בגלל עומס, לפעמים בגלל השרת, לפעמים בגלל עדכון לא טוב. זה חלק ממעגל החיים של האתר וחלק מהעולם הטכנולוגי. למידת בדיקות נוספות ומתקדמות באתר וחשבון בתשלום יאפשרו לכם להציע שירות נוסף וטוב ללקוחות שלכם.

פוסטים נוספים שכדאי לקרוא

פתרונות ומאמרים על פיתוח אינטרנט

יישום של nonce על מנת להגן מפני התקפות injection

בפוסט הקודם הסברתי על hash עם CSP על משאבי inline – שזה נחמד ומעולה אבל פחות ישים בעולם האמיתי שבו בדרך כלל התוכן ה-inline (בין

למפתחי ובוני אתרי אינטרנט

מדריך לשאילתות יעילות ל Chat GPT

כל אחד יכול לשאול את GPT, אבל אם תרצו לשאול אותו שאלות על תכנות – יש כמה שיטות וטיפים ליעל את העבודה מולו.

גלילה לראש העמוד