בנינו אתר גרוע ולא יעיל? נלכלך על מי שיספר את האמת

במקום ללמוד ולהשתפר, מתכנתי הממשלה עסוקים בלכתוב טוקבקים משמיצים. רק חבל שהם לא שמעו על IP Address Lookup.

יש לי לא מעט שנים ניסיון בהיי טק ובכלל וקשה להפתיע אותי. אכלתי באגים מוזרים של אינטרנט אקספלורר ותיקנתי קוד של הודים מוזרים. אבל הטמטום המדהים של חלק מהמתכנתים שעובדים בממשלת ישראל הצליח להכניס אותי להלם. הקריאה על אחריותכם.

לפני כשבועיים פרסמתי מאמר קצר שמראה את חוסר היכולת המוחלט של חלק מהמתכנתים של הממשלה להתמודד עם מטלה טכנולוגית פשוטה. לא רק שאגף המחשוב הכושל של הממשלה, תהיל"ה, לא מצליח לנפק אתרים שתומכים בדפדפני אינטרנט מודרניים (ואפילו לא באינטרנט אקספלורר), אלא הם גם פותרים את בעיות התאימות האלו בדרכים עקומות.

המאמר הזה עורר גל של תגובות יפות. מלבד התגובות ברשתות החברתיות גם הארץ הזכירו אותו בכתבה נאה והמגה-אתר גיקטיים פרסם אותו מחדש (יש להם אישור לפרסם מחדש את כל הפוסטים שלי).

בניגוד לאתר זה, בגיקטיים יש מערכת תגובות. חלק מהתגובות הן מאוד לעניין וחלק קצת פחות.כאשר מישהו כותב תגובה, פרטים טכניים לחלוטין כמו ה-IP ופרטי המגיב נשלחים אל כותב הכתבה, (במקרה הזה מדובר בי). המיילים האלו מתריעים בפני על התגובה וכך אני יכול לענות במהירות לכותב אם אני מעוניין בכך. אגב, אם מישהו מתכוון להאשים פה את גיקטיים – זה מאוד מקובל לשמור את הפרטים האלו בכל אתר שכולל מערכת טוקבקים. כל מתכנת יודע שבכל פעם שאתה נכנס לאתר – אתה נרשם בלוג שלו ובעלי האתר יכולים למצוא את פרטי ה-IP שלך בקלות. על אחת כמה וכמה אם אתה שולח תגובה באתר.

רוב התגובות לכתבה הגיעו לאחר הפרסום שלה. עברו מספר ימים מאז. אבל ממש לפני שעה קלה התקבלה תגובה שהרימה אצלי גבה:

אדון בר-זיק היקר, קל נורא לקטול את אתרי משרדי הממשלה – הם מכוערים, לא יעילים ומיושנים להפליא.

יחד עם זאת, כנראה שה"דרך הכי עקומה לפתור בעיה" היא הדרך הנכונה, מכיוון שב- IE11, הפתרון שלך לא עובד ברוב רובם של המקרים. הסתמכות על המאמר של מייקרוסופט בנושא מעידה על חוסר מקצועיות, וחבל, כי הכוונה נכונה.

הנה צילום המסך:
תגובה לכתבה בגיקטיים

התגובה הזו מאוד הסריחה לי, למה?

כי:

  • זה מאוד מוזר לטעון שלהסתמך על דוקומנטציה של מיקרוסופט בכל הנוגע לאינטרנט אקספלורר מעיד על חוסר מקצועיות.
  • הטענה שהפתרון הזה 'לא עובד' נשמעה כבר מפי גורם בממשלה כשכתב הארץ, עודד ירון, ביקש מהם התיחסות. הטענה הזו היא גם לא נכונה בעליל.
  • אדם שחושב ש'הדרך הנכונה' לפתור בעיה בשבילו זה לשלוח משתמשים להגדיר מחדש את הדפדפן שלהם הוא אדם שאין לו שום ניסיון בשוק הפרטי בארץ ובטח בחו"ל. לא מאמינים לי? איזרו אומץ והציעו פתרון בסגנון הזה למנהל שלכם/לקוח שלכם ותמסרו לי דרישת שלום מלשכת האבטלה הקרובה למקום מגוריכם.
  • המייל של אותו אדם הוא הוטמייל – תראו לי מתכנת אחד שמשתמש בדבר הזה ואני אראה לכם שטר של שלושה דולרים. מחקתי את הטיעון הזה כי כפי שהעירו לי בצדק, מדובר בהטלת רפש מיותרת.

לקחתי את ה-IP של הכותב וגיגלתי אותו – איזו הפתעה! זו התוצאה שמצאתי. אפשר להמשיך לגגל את ה-IP, אגב ולראות שמדובר בIsraeli Government Network. מי שכתב אותה תגובה משונה ומרגיזה עובד בממשלת ישראל.

איי פי שמגיע מהממשלה

כלומר, בממשלה טורחים להגיב למי שחשף את חוסר המקצועיות המשווע שלהם ו…להאשים אותו בחוסר מקצועיות.

לא מעט פעמים האשימו אותי בחוסר מקצועיות או בחוסר ידע. בחלק מהמקרים זה גם נכון. בסך הכל אני אדם ואני טועה ולפעמים בענק. לא כל קוד שלי הוא פאר היצירה ולא כל פתרון שאני מציע הוא הפתרון האופטימלי. יצא לי לטעות וגם יצא ללא מעט אנשים לתקן אותי. ואם מתקנים אותי ומסתבר שטעיתי, אני שמח על ההזדמנות ללמוד ומודה למי שתיקן. כי מי שמתקן אותי הופך אותי למתכנת יותר טוב. כי אם יש משהו שלא ידעתי ואני יודע עכשיו – זה מחזק אותי ואת הידע המקצועי שלי.

כי זה בדיוק ההבדל בין מקצוענים בתחום לכאלו שהם לא. אדם מקצועי מבין את הטעות, מתקן אותה ומודה למי שמצא אותה. אדם לא מקצועי לא רק שאינו מוכן לקבל או לתקן את הטעות, אלא מתחפר בה והופך אותה לדגל. כך בדיוק אותו מתכנת מהממשלה שכתב את התגובה הזו – לא רק שאינו לומד מהטעות אלא גם תוקף את מי שגילה לו את הטעות. כך בדיוק נראים חלק מהמתכנתים של הממשלה וכך גם נראים חלק מאתרי האינטרנט של הממשלה. כאילו אנשים שהמקצועיות רחוקה מהם כרחוק מזרח ממערב יצרו אותם.

נ.ב.
חלק ממתכנתי הממשלה וחבריהם החליטו להציף את הפוסט בניוזגיק בטענה שהפתרון הזה 'לא עובד'. כדי להראות שזה לא נכון – כתבתי את הדמואים הבאים:

אותו דף – עם כלל CSS ומתודת JS שעובדים רק ב-IE9 ומעלה:
https://internet-israel.com/internet_files/ie_meta_poc/ie8_meta_tag_disabled.html
אם תכנסו לדף הזה עם אקספלורר 11 ותראה שגם ה-CSS וגם ה-JS עובדים יפה.

אותו דף בדיוק עם תגית המטא שמורה לאקספלורר לרנדר את הדף כאקספלורר מגרסה 8:
https://internet-israel.com/internet_files/ie_meta_poc/ie8_meta_tag_enabled.html

תראו שלמרות שאתם נכנסים עם אינטרנט אקספלורר 11, גם כלל -CSS וגם מתודת ה-JS לא עובדות למרות שמדובר בדפדפן אקספלורר 11 או 10.

אגב, אפשר לבצע את האמולציה הזו לא רק לאינטרנט אקספלורר 8 אלא גם ל-7 ל-6 ואפילו ל-5 בקווירקרסמוד.

נ.ב.ב

כפי שחלק מהמגיבים הגיבו כאן ובצדק – יש כאן האשמה של כלל העובדים בממשלה. זו לא כוונתי, אני בטוח שבממשלה עובדים אנשים רציניים ומסורים. אבל חבל שחלק מהם מטילים צל כבד על השאר.

פוסטים נוספים שכדאי לקרוא

פתרונות ומאמרים על פיתוח אינטרנט

עבודה עם GPT למתכנתים

אני עובד עם GPT כמה חודשים טובים באופן צמוד. הוא כלי חזק וכדאי ממש להשתמש בו, אבל יש לו גם חסרונות ומגבלות שכדאי להכיר.

צילום מסך של סוואגר
יסודות בתכנות

openAPI

שימוש בתשתית הפופולרית למיפוי ותיעוד של API וגם הסבר בסיסי על מה זה API

יסודות בתכנות

מספרים בינאריים בקוד

איך, ויותר חשוב למה, משתמשים במספרים בינאריים בתכנות? גם בפייתון ובג׳אווהסקריפט?

גלילה לראש העמוד